Tupplur
Läser i dagens DN om ny sömnforskning. Vill man förbättra sina resultat, ska man ta en tupplur mitt på dagen, folkgrupperna i latinamerika och kring Medelhavet vet vad de gör när de tar sin siesta! Kan vi lära något av detta?
Nåja, det var bara en tanke som slog mig ...
PS Samma forskning visar, tyvärr, på kaffets, eller snarare koffeinets, menliga inverkan på viss inlärning. Synd, men man kan inte få allt ;-)
Feedback and feedforward
- "Forskning visar att klasser som jobbar med formativ bedömning kan halvera den tid det tar att lära sig ett kunskapsområde. Det finns däremot inte någon forskning som visar att fler betygssteg, tidigare betyg och mer skolinspektion förbättrar elevers resultat."
- "Han (Christian Lundahl) anser att det finns mycket att vinna om bedömningarna görs till en del av undervisningen på ett medvetet sätt. Så kallad formativ bedömning, som på olika sätt följer upp var eleverna befinner sig i sin kunskapsutveckling och anpassar undervisningen efter det, är mycket eff ektivt för att förbättra resultaten."
- "Den formativa bedömningen bygger på att ge både feedback och feedforward. Det vill säga ge respons på det som eleven presterat och tala om vad eleven ska göra för att rätta till bristerna. Eleverna måste också förstå varför de blir bedömda."
- "Läraren kan lägga in snabba bedömningar under lektionerna för att kolla att eleverna är med på spåret. Eleverna kan till exempel få sammanfatta vad lektionen gått ut på innan den tar slut. Eleverna kan också aktiveras som resurser för varandra i kamratbedömningar. - Man brukar säga att de då ska ge kamraten två beröm och en utvecklingsmöjlighet."
- "- Lärarorganisationerna bör på ett tydligare sätt kritisera regeringens förenklade uppfattning i betygs- och bedömningsfrågorna, anser han."
Läs hela artikeln Ta makten över bedömningen i Lärarnas tidning.
Överskott
Samtalstider
Medarbetar- och utvecklingssamtalstider, elev- och utvecklingsportfolio och professionsportfolio. Parallella processer för elever och vuxna i lära@lära-skolan. Likt eleven i utvecklingssamtalet, med pedagog, portfolio och IUP (och föräldern, så klart), sitter skolledaren med pedagogen på samma sätt i liknande situation, med professionsportfolion, gamla mål som utvärderas och nya mål som utstakas i en ny IUP. Same, same, but different. Något annorlunda innehåll, men med samma ramar och samma verktyg. Det handlar om mål för kunskaps- och professionsutveckling, för medarbetare och skolledare.
I förberedelserna inför vårens medarbetarsamtal har jag, enligt planen för samtalsämnen i medarbetarsamtalen, bett medarbetarna att fundera över följande huvudsamtalsämne; grundpelare/riktmärken/käpphästar. Vilka inslag i undervisningen ser man alltid till att ha med sig, vad ingår i alla planeringar, vilka begrepp hänger alltid med, vad är viktigt att all undervisning genomsyras av och vilka moment kan man aldrig göra avkall på?
Det har varit ett sant privilegium och ett stort nöje att få ta del av alla intressanta och tankeväckande reflektioner kring lärandets innersta kärna, under den senaste omgången medarbetarsamtal på skolan. Ambitioner och insikter av den här kalibern är en kvalitetssäkring i sig. Man kan ana åtminstone tre olika sätt att tänka kring rubriken grundpelare -riktlinjer - käpphästar. Nedan har jag kategoriserat en del av de "käpphästar" jag fått från medarbetarsamtalen hittills. Överst mer konkret, längre ner allt mer övergripande:
- jag vill får eleverna att utveckla tala, läsa, lyssna, skriva
- det ska finnas skönlitteratur med hela tiden
- variation
- glädje
- ofta kulturella inslag
- struktur
- många tillfällen till samlärande - att eleverna lär av varandra - jag lär mig när jag lär er
- det ska vara kreativa uppgifter - stort mått av egen produktion
- problemlösning
- ämnesövergripande
- se alla - nå alla - alla ska med
- skapa engagemang
- kreativitet
- högt ställda krav
- våga kasta sig ut, testa - våga tänka själv - våga pröva ditt sätt att tänka
- alla behöver inte nå målen på samma sätt
- utgå från eleverna - att arbeta nära eleverna
- visa glädje och intresse
- tydlighet
- öppenhet
- modellande
- flera perspektiv
- förmedla värderingar
- konstruktivism
- vägledd undervisning
- individualisering
- samspel med hemmet
- respekt
- skapa världsmedborgare
- vägen till självständighet
- att tänka fritt är större än att tänka rätt
- att lära sig handlar om att lägga sig i
- kunskapande gör ont
- våga fråga
- det finns inga genvägar
Någon sammanfattade det så här kärnfullt; engagemang och dynamik, helhet och kontext samt metakognition. Kort och gott.
Medarbetarsamtal betyder för övrigt inte bara ett givande av riktlinjer, råd, tillrättavisningar och uppmaningar från skolledarhåll. Det handlar mycket om att lyhört lyssna, empatiskt förstå, idéutveckla och att konstruktivt hitta lösningar på problem. Dessutom innebär det egen feedback, indirekt eller direkt, för skolledningen, medarbetares idéer om vår skolas framtid, kreativa hugskott att fånga upp, "bollplanka" och lotsa vilsna tankar, sätta någon på lämpligt pedagogiskt spår, mana till att utforska och odla sina små frön av blygsamma pedagogiska äventyr. En spännande uppgift för en skolledare....
När nu Unikum är taget som verktyg för elevdokumentation i Lunds stad, funderar jag naturligtvis på hur vi kan använda detta för professionsutveckling. Sen en tid är vi ålagda att ge eleverna skriftliga omdömen inför utvecklingssamtalen - rimligen borde medarbetare i organisationen, i konsekvensens tecken och efter egen inledande reflektion, få dessa bemötta och därmed sina skriftliga omdömen inför medarbetarsamtalen. Varför skulle vi inte i fortsättningen använda Unikum för pedagogutveckling, som verktyget tjänar eleverna inför utvecklingssamtalen?
Absolut nästa steg. Förbered er på det, alla framåt och duktiga medarbetare på Gunnesboskolan. En eloge till er.
Pedagogik - inte teknik
Det som jag och mina kollegor har upptäckt är att det inte handlar så mycket om teknik. Naturligtvis gör det det innan man har den, men när den väl är på plats är det snarare pedagogik, elevsyn, kunskapssyn och ledarskap som diskussionerna handlar om."
Köksbordsarbete
Till sist blir pappa lite trött och lämnar köket med en ännu tröttare kommentar, typ; så löste inte jag mina matteuppgifter när jag gick i skolan. Och kanske ska du stänga av musiken på datorn. Eller stänga radion.. eller sluta att sms:a samtidigt, typ ...
- Pappa, jag vet att du aldrig skulle klarat mina matteuppgifter!
Så sant. Det är annorlunda nu och tur det. Jag har inga problem med att det uppväxande släktet är smartare än jag. Överväg motsatsen!
Förebild eller föregångare
Det var rubriken vid Rektorsakademiens seminarium på Filmstaden under måndagkvällen. En moderator lät fyra ledarprofiler, Pelle Svensson VD för Malmö FF, Helena L´Estrade, VD för Rektorsakademien, Johannes Karlsson, ung entreprenör och Dallas Diabaté, fritidsledare i Rosengård, uttrycka sina tankar kring begreppen i ett slags kombinerat "Go´kväll - bjud in fyra middagsgäster" och ett mer "tillbakalutat-i-soffan-Skavlan".
Rektorsakademien grundades för några år sedan av Fredrik Svensson och är idag, enligt egen utsaga, Sveriges största nätverk för chefer från skola och näringsliv, i syfte att skapa goda förutsättningar för dagens unga. Rektorsakademien har kontinuerliga seminarier och nätverksträffar i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Skåne och ikväll var det Lunds tur och samtalsämnet var således förebilder.
Efter väl tilltagen macka, te och mingel bjöds vi ett samtal om förebilder - är det bra med förebilder, vilka är dina/era och varför, finns det "hemliga" eller skämmiga förebilder, hur viktigt är det att rektor är en förebild etc? Sannolikt är det viktigare än man tror. Varken som lärare eller rektor kan man säga en sak och göra en annan, att leva som man lär gäller. Det är med handlingarna, tankarna och värderingarna man lever, som också är det elever och medarbetare följer. Föredömen gör sällan fel (och om det händer, krävs ett moget erkännande och förmåga att förändra och rätta till misstag), i alla fall inte i det man står för. Att kräva hög ambitionsnivå, noggrannhet och hög kvalitet av elever kräver minst lika mycket och i samma omfattning av läraren respektive skolledaren. Konklusionen i diskussionen var; ledaren sätter ribban, det ledaren är, påverkar resten av organisationen/gruppen. Tungt ansvar .... men viktigt att tänka på.
Det presenterades också en tio-i-topp-lista över ungdomars främsta förebilder idag; topplaceringen var tämligen otippad; på tredje plats Bill Gates, god tvåa Nelson Mandela och ... främsta förebild: Jesus!. Övriga placeringar var alla män, ett annat fenomen som smått analyserades av panelen. och som kanske kan knytas till publikens favoritförebilder som, inte helt oväntat, var "pappa". Lite mer oväntat vara att "mamma" inte var nämnt så många gånger. Kan det ha att göra med att merparten av publiken var män? ;-D
Man listade också egenskaper som dessa förbilder främst hade. Två av dem var ärlighet och ödmjukhet. Vilka är dina 3-5 främsta förebilder i livet? Det är inte helt lätt att komma på, eller hur? ... Den 4 maj är det dags igen, inspirationsseminarium - då vill jag vara med. CU
Tillbakagång
Tillbakagång. Que?