Pedagogik - inte teknik

"Jag jobbar på en kommunal gymnasieskola i Nacka, Young Business Creatives, där alla lärare och elever har varsin dator. Vi har också en del annan teknik som backar upp vårt arbete.

Det som jag och mina kollegor har upptäckt är att det inte handlar så mycket om teknik. Naturligtvis gör det det innan man har den, men när den väl är på plats är det snarare pedagogik, elevsyn, kunskapssyn och ledarskap som diskussionerna handlar om."

Ur en artikel av Emma Rosén i Computer Sweden

Ungefär så tänker jag också; en ökad andel digitala verktyg i skolan är sannolikt den viktiga ingång vi sökt för en verkligt förändrad kunskapssyn hos oss vuxna i skolan. Här har vi chansen att försätta oss, både lärare och elever, i ett lärande som är mer jämbördigt, mer av elevens egna producerande, snarare än passivt konsumerande, mer problembaserat, mer av kreativitet och mer funktion, mening och mål.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0