Ljusglimt

   Vissa måndagar är längre och tyngre än vanligt, men också sådana dagar har sina ljusglimtar. 
 
Utanför mitt fönster leker barnen i förskoleklasserna efter mellis. Två små flickor närmar sig flaggstången med en blyertspenna i högsta hugg och ska just skriva något på stången, då deras ögon möter mina innanför glasrutan. Jag vrider sakta nej på huvudet och ser sträng ut och flickorna drar sig snabbt tillbaka. Jag ler.
 
Efter en stund kommer en av flickorna fram till fönstret, trycker sitt ansikte mot rutan och skriker så att jag ska höra, på fullaste allvar och med en suverän skånska:
 
- Äger du skolan!?
 
Jag nickar långsamt ja och försöker se fortsatt sträng ut. Flickan försvinner och ansluter till sina kamrater och jag är tacksam för det. Jag måste skratta.
 
 

Inte ett ljud

   Hepp, idag försökte jag se och höra ett Youtubeklipp med Dylan Wiliam i min tämligen nya stationära dator av märket Dell. Då jag inte fick ljud i klippet, började jag felsöka; volymikonen på skrivbordet, volymkontrollen i klippet och slutligen en massa inställningar i Kontrollpanelen. Inte ett ljud! Kändes inte riktigt ok att belasta 5019, supporten med ett så futtigt ärende, men vad ska man göra? Och bara nummer fem i supportkön .... 
 
- Jaha, vad är det för slags dator, Dell eller Siemens?
- Det står Dell på den.
- Ja, den datorn har inga inbyggda högtalare. Du kan beställa externa sådana eller använda hörlurar.
- Ok, smidigt. Tack för upplysningen, bra att veta. Jag ser klippet på Macen.
 

Tillit och förtroende

  Med anledning av senaste numret av Pedagogiska Magasinet och tema Dokumentation, kan det vara på sin plats att citera chefredaktör Mathiasson och hans ledare om tillit och förtroende.
 
"Det handlar om att ge lärarna förtroendet att återerövra det professionella friutrymme som är grunden för såväl yrkesutveckling som skolutveckling. Det kan inte ske genom än fler kontrollåtgärder eller genom fler och vidgade granskningar med ensidigt bristperspektiv, inte heller genom ökade krav på återrapporteringar och dokumentation. Man kan inte kontrollera och granska fram förtroende och tillit, lika lite som man kan kontrollera och granska fram kvalitet och skolutveckling."
 
Direkt adresserat till Skolinspektionen, Björklund och övriga skolpolitiska ivrare för prov, betyg och kontroll ;-D.
 

RSS 2.0