Samtalstider




Medarbetar- och utvecklingssamtalstider, elev- och utvecklingsportfolio och professionsportfolio. Parallella processer för elever och vuxna i lära@lära-skolan. Likt eleven i utvecklingssamtalet, med pedagog, portfolio och IUP (och föräldern, så klart), sitter skolledaren med pedagogen på samma sätt i liknande situation, med professionsportfolion, gamla mål som utvärderas och nya mål som utstakas i en ny IUP. Same, same, but different. Något annorlunda innehåll, men med samma ramar och samma verktyg. Det handlar om mål för kunskaps- och professionsutveckling, för medarbetare och skolledare.

I förberedelserna inför vårens medarbetarsamtal har jag, enligt planen för samtalsämnen i medarbetarsamtalen, bett medarbetarna att fundera över följande huvudsamtalsämne; grundpelare/riktmärken/käpphästar. Vilka inslag i undervisningen ser man alltid till att ha med sig, vad ingår i alla planeringar, vilka begrepp hänger alltid med, vad är viktigt att all undervisning genomsyras av och vilka moment kan man aldrig göra avkall på?

Det har varit ett sant privilegium och ett stort nöje att få ta del av alla intressanta och tankeväckande reflektioner kring lärandets innersta kärna, under den senaste omgången medarbetarsamtal på skolan. Ambitioner och insikter av den här kalibern är en kvalitetssäkring i sig. Man kan ana åtminstone tre olika sätt att tänka kring rubriken grundpelare -riktlinjer - käpphästar. Nedan har jag kategoriserat en del av de "käpphästar" jag fått från medarbetarsamtalen hittills. Överst mer konkret, längre ner allt mer övergripande:

  • jag vill får eleverna att utveckla tala, läsa, lyssna, skriva
  • det ska finnas skönlitteratur med hela tiden
  • variation
  • glädje
  • ofta kulturella inslag
  • struktur
  • många tillfällen till samlärande - att eleverna lär av varandra - jag lär mig när jag lär er
  • det ska vara kreativa uppgifter - stort mått av egen produktion
  • problemlösning
  • ämnesövergripande

  • se alla - nå alla - alla ska med
  • skapa engagemang
  • kreativitet
  • högt ställda krav
  • våga kasta sig ut, testa - våga tänka själv - våga pröva ditt sätt att tänka
  • alla behöver inte nå målen på samma sätt
  • utgå från eleverna - att arbeta nära eleverna
  • visa glädje och intresse
  • tydlighet
  • öppenhet
  • modellande
  • flera perspektiv

  • förmedla värderingar
  • konstruktivism
  • vägledd undervisning
  • individualisering
  • samspel med hemmet
  • respekt
  • skapa världsmedborgare
  • vägen till självständighet
  • att tänka fritt är större än att tänka rätt
  • att lära sig handlar om att lägga sig i
  • kunskapande gör ont
  • våga fråga
  • det finns inga genvägar

Någon sammanfattade det så här kärnfullt; engagemang och dynamik, helhet och kontext samt metakognition. Kort och gott.

Medarbetarsamtal betyder för övrigt inte bara ett givande av riktlinjer, råd, tillrättavisningar och uppmaningar från skolledarhåll. Det handlar mycket om att lyhört lyssna, empatiskt förstå, idéutveckla och att konstruktivt hitta lösningar på problem. Dessutom innebär det egen feedback, indirekt eller direkt, för skolledningen, medarbetares idéer om vår skolas framtid, kreativa hugskott att fånga upp, "bollplanka" och lotsa vilsna tankar, sätta någon på lämpligt pedagogiskt spår, mana till att utforska och odla sina små frön av blygsamma pedagogiska äventyr. En spännande uppgift för en skolledare....  

När nu Unikum är taget som verktyg för elevdokumentation i Lunds stad, funderar jag naturligtvis på hur vi kan använda detta för professionsutveckling. Sen en tid är vi ålagda att ge eleverna skriftliga omdömen inför utvecklingssamtalen - rimligen borde medarbetare i organisationen, i konsekvensens tecken och efter egen inledande reflektion, få dessa bemötta och därmed sina skriftliga omdömen inför medarbetarsamtalen. Varför skulle vi inte i fortsättningen använda Unikum för pedagogutveckling, som verktyget tjänar eleverna inför utvecklingssamtalen?

 

Absolut nästa steg. Förbered er på det, alla framåt och duktiga medarbetare på Gunnesboskolan. En eloge till er.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0