Köksbordsarbete

Tidig kväll, stök efter middagen i köket, matteläxan fram på köksbordet ... dottern tar sig an matteuppgifterna och inbjuder (?) alternativt tvingar oss andra att ta del av varenda tankevända i talen; tänker högt, smårappar fram tankarna, skådespelar som vore hon en tv-hallåa, Melodifestival-konferencier eller programledare i tv-soffan, vrålar rakt ut när facit säger rätt och blir allt mer högljudd över matteboken.

Till sist blir pappa lite trött och lämnar köket med en ännu tröttare kommentar, typ; så löste inte jag mina matteuppgifter när jag gick i skolan. Och kanske ska du stänga av musiken på datorn. Eller stänga radion.. eller sluta att sms:a samtidigt, typ ...
- Pappa, jag vet att du aldrig skulle klarat mina matteuppgifter!

Så sant. Det är annorlunda nu och tur det. Jag har inga problem med att det uppväxande släktet är smartare än jag. Överväg motsatsen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0