Feedback and feedforward
Läser i veckans nummer av Lärarnas tidning en artikel om forskaren Christian Lundahl och hans slutsatser kring bedömning. Pedagoger som arbetar med formativ bedömning får bättre resultat hos sina elever. (Jag har skrivit om det tidigare, åtminstone en gång, t ex i blogginlägget Bedömningskompetenser).
Enligt honom har vi tyvärr på våra lärarhögskolor i många decennier sorgligt försummat att ge de lärandestuderande denna kompetens, med följd att flera lärargenerationer inte skolats i detta viktiga. I bästa fall arbetar sig blivande lärare till sig denna kompetens med åren, men sannolikt har avsaknaden av detta i lärarutbildningen haft en alldeles avgörande betydelse för att vi är så osynkade då det gäller att bedöma elever och elevarbeten i skolan. Men vi kan, enligt Christian Lundahl, bli bättre på detta om vi i skolan gör den formativa bedömningen till en del av undervisningen.
- "Forskning visar att klasser som jobbar med formativ bedömning kan halvera den tid det tar att lära sig ett kunskapsområde. Det finns däremot inte någon forskning som visar att fler betygssteg, tidigare betyg och mer skolinspektion förbättrar elevers resultat."
Hör du Björklund? Forskning borde väl betyda en del?
- "Han (Christian Lundahl) anser att det finns mycket att vinna om bedömningarna görs till en del av undervisningen på ett medvetet sätt. Så kallad formativ bedömning, som på olika sätt följer upp var eleverna befinner sig i sin kunskapsutveckling och anpassar undervisningen efter det, är mycket eff ektivt för att förbättra resultaten."
Kollegor och medarbetare, om det inte redan är gjort, ställ in siktet på formativ bedömning!
- "Den formativa bedömningen bygger på att ge både feedback och feedforward. Det vill säga ge respons på det som eleven presterat och tala om vad eleven ska göra för att rätta till bristerna. Eleverna måste också förstå varför de blir bedömda."
Formativt eller summativt, bedöma eller döma ... feedback och feedforward; hjälp, handled, modella, visa och var medlärande.
- "Läraren kan lägga in snabba bedömningar under lektionerna för att kolla att eleverna är med på spåret. Eleverna kan till exempel få sammanfatta vad lektionen gått ut på innan den tar slut. Eleverna kan också aktiveras som resurser för varandra i kamratbedömningar. - Man brukar säga att de då ska ge kamraten två beröm och en utvecklingsmöjlighet."
Praktisk tillämpning; låt metakognition bli ett vardagligt inslag och utnyttja elevernas samlärande och sambedömning.
- "- Lärarorganisationerna bör på ett tydligare sätt kritisera regeringens förenklade uppfattning i betygs- och bedömningsfrågorna, anser han."
Jo, sannerligen. Man kan ju hoppas att den "utbildningsvetenskapliga kärnan" i den nya lärarutbildningen (som alla 4 lärarutbildningar ska ha 60 poäng av) innehåller mycket didaktik och utvecklande av bedömningskompetenser som är något annat än bokstavs- eller sifferkombinationer á la 50-60- och 70-talen. Får väl vara någon måtta på tillbakagången!
Läs hela artikeln Ta makten över bedömningen i Lärarnas tidning.
Läs hela artikeln Ta makten över bedömningen i Lärarnas tidning.
Kommentarer
Trackback