Sååå random!

"Jag har på senare tid uppmärksammat att ordet random börjat användas i svenskan på ett för mig nytt sätt. Läste t ex nyss på ett annat forum angående ett försvunnet dragkroksskydd "det är ju bara en random plastgrej". Liknande har jag sett på fler ställen. Betydelsen verkar alltså vara något i stil med oviktigt/godtycklig. Används ordet random på samma sätt i engelska "Its just a random plastic thing"? Om inte så är det en intressant betydelseförskjutning, från slumpmässig till godtycklig." Sign Latmask
"Det har verkligen gått inflation i detta uttryck nu, åtminstone här på Flashback. Jag har kartlagt betydelserna, och de kan ibland vara ganska väsenskilda. Låt mig förklara. Oftast används "random" i betydelsen "vanlig", "normal", "alldaglig". Verkligt exempel får Flashbacks forum:
- "kängor/mörka skor, jeans, en vanlig jävla svart skidjacka o nån random mössa"
- "Och en dag hade hon rakat av sig allt hår och hade indianfjädrar på huvudet. riktigt random kan jag lova."
"Jag var lite nyfiken på om dessa nya betydelser även finns i engelskan, så jag slog upp adjektivet "random" i de brittiska ordböckerna Longman, Chambers, Cambridge samt den amerikanska Merriam-Webster. Alla angav enbart en betydelse - "slumpmässig" - förutom Cambridge, som även angav:
[informal]
strange or unusual
I just saw Billy wearing a top hat - he's so random!"
Rådfrågar senare tonårsdotter med kompis hemma:
- Asså, det är typ när någon säger något helt udda ... eller i fel sammanhang.
- Konstig liksom ... ;-) Eller dum, men skämtsamt.
Bara så man vet, liksom ;-)
Rådjursögon

Läroplansskål!

Stay hungry, stay foolish

Tittar lite då och då in på siten TED - ideas worth spreading. Här finner man det mesta av det bästa sagda worldwide, här hittar man inspiration och underhållning i kombination med lärande och kreativitet. I ovanstående exempel fick jag en träff med Steve Jobs och ett tal till studenterna på Stanford University; tre berättelser om livet och döden, om lyckade misslyckande och om vikten av att behålla nyfikenheten, hungern och dårskapet inom sig - för det livslånga lärandet. Ge dig själv en kvart, lyssna på ett tal som inte går av för hackor!
Formativt skolk

Vlachos och jag delar funderingar kring detta väldebatterade ämne som handlar om att skolk ska skrivas in i betygen. Jag förstår inte varför skolk ska skrivas in i betyget. På vilket sätt skulle elever tänka annorlunda om skolk, för att det förs in i betyget? Kan tänka mig rätt många andra åtgärder som är betydligt bättre att komma tillrätta med enstaka skolk; samtal med elev och föräldrar, utröna vad som gör att eleven inte deltar, alternativa sätt att lära för eleven etc. För elever med långvarig och omfattande ogiltig frånvaro finns det sannolikt betydligt allvarligare orsaker till skolket och här är det ännu mindre anledning att skriva in detta i betyget.
Nåväl, den debatten kan möjligen vara befogad, man kan tycka si eller så, jag tror bara att det är ytterligare en pseudolag, ingenting av verklig betydelse för att komma tillrätta med problemet, öka elevers motivation eller höja måluppfyllelsen.
Men är det någon vettig själ som för mig - och kanske för Vlachos - kan förklara logiken i utformningen av den nya lagen om skolk? Om man nu ska föra in skolk i betygen, vilket jag alltså inte anser - varför ska det då inte finnas med i slutbetyget? Det är slutbetyget som följer eleverna ut ur grundskolan och det är kanske just på slutbetyget som många elever skulle bemöda sig om att inte ha så höga frånvarosiffror. Kanske skulle det till och med kopplas till poängsystemet kring betygen; 10 för ett G, 15 för ett VG, 20 för ett MVG och ytterligare 30 poäng (eller mer) för en hög närvaro. Eller varför inte 30 minus för den som har alltför hög ogiltig frånvaro (skolk)!! ;-D
Eller... kanske är det så att lagstiftarna har börjat tänka formativ bedömning ;-)
Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....
Ledigare kvällar?

Må vara att man kan önska sig mer ledighet lite då och då och det må hända att man som lärare ibland tar till en aktivitet som mest karakteriseras av terapisysselsättning för eleverna - "what ever, bara de har något att göra" ... men Lärarnas tidning, som förväntas hålla den pedagogiska fanan högt, borde inte uppmana sina läsare, mestadels lärare, att använda sig av sådana metoder. Kanske dags att sålla bland annonsörerna .....
Utanför skolan

"En del av ett framgångsrikt ledarskap är att vara utanför skolan"
.... sa gästföreläsare och professor emeritus Christoffer Day från Nottinghams universitet, på senaste träffen i rektorsprogrammet, när han föreläste om framgångsrika skolor och vad som kännetecknar dem. En klen tröst när många av oss sitter med lätt ångest över att vara frånvarande tre dagar i rad under skolårets mest intensiva period ;-) ....
Vad professor Day menade var naturligtvis vikten av att ledare i skolan har perspektivet utåt samhället; vad som händer där, nya lagar och förordningar, debatter och opinioner etc. och hur man förhåller sig till denna ständiga ström av nya direktiv. Day menar att det är viktigt att inte betrakta detta som något som åläggs oss i första hand (även om det ibland faktiskt är det) utan snarare tänka hur jag/vi i skolan kan använda det, dvs se det som möjligheter, inte som hinder.
Professorn från Storbritannien var behållningen den här omgången, som för övrigt handlade mest om datainsamling, enkätundersökningar och intervjuer, allt inför det utvecklingsarbete som ska genomföras och den rapport som ska skrivas och vara färdigställd november 2011.
Summan av hans resonemang (som var ganska långt) var att det hela handlar om tillit eller förtroende (trust). I punkterna om vad framgångsrikt ledarskap är hittar jag flera inte alls okända variabler. Det handlar, förutom förtroendet, om:
- långsiktighet; framgångsrika skolor har oftare ledare som stannat länge på sin post
- ledare som ägnar sig åt både lärande och elevers välbefinnande, inte antingen eller, är framgångsfaktorer
- rektor som har höga förväntningar på elever och personal är mer framgångsrika
- ledare med höga nivåer av "diagnosticerande" och problemlösande lyckas bättre
- ledning av och deltagande i lärares lärande och utveckling (0,84 på en skala 0-1) är viktigt för framgång
Utvärderingsmässigt fick vi idag två frågor; Vad hör ni för rykten om Umeå universitets rektorsutbildning? och Vad tycker du själv om utbildningen?
Själv har jag försökt att stänga av mycket av rykten eller "gnällspikeriet" men inte kunnat undvika kommentarer som menar att utbildningen är lite "stelbent", i betydelsen en del gammalt pedagogiskt tänk; föreläsningar som mer kännetecknas av inlärning enligt traditionella empiristiska lärandemetoder snarare än studentaktiva samlärandesituationer med adekvata frågeställningar utifrån kurslitteraturen. Ryktet säger också att högskolan i Umeå är det lärosäte som ställer de högsta (och mest orimliga) kraven.
För egen del tycker jag att rektorsprogrammets innehåll och upplägg för det mesta är helt ok, bortsett från att det ibland (rätt ofta) kommer lite olämpligt i tid. Det är också ojämn kvalitet på de olika omgångarna och det kanske handlar om den ännu ojämnare kvaliteten på föreläsarna. Ett tydligt mönster från många av föreläsarna hittills kännetecknas fullmatade powerpointer som läses innantill. Föga inspirerande! Jag saknar också individuell formativ feedback på de inlämningar vi gjort, hittills alltför knapp.
Själv har jag försökt att stänga av mycket av rykten eller "gnällspikeriet" men inte kunnat undvika kommentarer som menar att utbildningen är lite "stelbent", i betydelsen en del gammalt pedagogiskt tänk; föreläsningar som mer kännetecknas av inlärning enligt traditionella empiristiska lärandemetoder snarare än studentaktiva samlärandesituationer med adekvata frågeställningar utifrån kurslitteraturen. Ryktet säger också att högskolan i Umeå är det lärosäte som ställer de högsta (och mest orimliga) kraven.
För egen del tycker jag att rektorsprogrammets innehåll och upplägg för det mesta är helt ok, bortsett från att det ibland (rätt ofta) kommer lite olämpligt i tid. Det är också ojämn kvalitet på de olika omgångarna och det kanske handlar om den ännu ojämnare kvaliteten på föreläsarna. Ett tydligt mönster från många av föreläsarna hittills kännetecknas fullmatade powerpointer som läses innantill. Föga inspirerande! Jag saknar också individuell formativ feedback på de inlämningar vi gjort, hittills alltför knapp.
Från några dagars "utanför-skolan-upplevelser" är jag i morgon tillbaka inom skolans väggar. Ska bli skönt ;-D
From my iPhone May 2011

Music - Hindi Zahra
Africa dream again - Youssou N´Dour
Håll ut - Lars Winnerbäck
Strugglin - K´NAAN
Pet - Steely Dan
Hey Ya - Radio Mix/Club Mix
Our spanish lovesong - Pat Metheney & Charlie Haden
Blågula färger - Advance Patrol
Oxford Comma - Vampire Weekend
This place - Joni Mitchell
Our spanish lovesong - Pat Metheney & Charlie Haden
Synligt lärande

"Det synliga lärandet äger rum när läraren ser lärandeprocessen genom
elevernas ögon och när eleverna ser sig själva som som sin lärare".
Det framstår som alltmer självklart, ju mer jag läser om John Hatties forskningsresultat - att det är den enskilde läraren och hans/hennes förhållande till lärandet, som gör den största skillnaden för elevers resultat. Kontinuerlig feedback, formativ bedömning, är det i särklass viktigaste redskap som läraren har till sitt förfogande för att öka elevers måluppfyllelse, men ... egentligen, säger Hattie, handlar det främst om att läraren genom elevernas feedback får en egen förändrad uppfattning om vad det innebär att vara lärare. Tål att tänka på ... igen!
"Feedback som ger feedback är själva grundbulten för framgång".
Klocka eller vaccin?

Tack för tipset, Jonas.
Modifiering och omdefiniering

Det blev en trevlig och positiv artikel i papperstidningen om skolan (är man inte van vid) möjligen med en något tveksam rubriksättning; något i stil med: Ökar lusten att lära, men ökar inte prestationerna och ger inte bättre resultat. På webben var rubrikerna något annorlunda, mer positiva; Elevdatorer tar världen in i klassrummet. Pappersvariantens rubrik fick mig att leta forskning som möjligen kan belägga att resultaten förbättras med datorer i skolan.
Det finns förvisso inte några mer omfattande svenska utvärderingar av vad en-till-en innebär för lärandet och studieresultatet, i alla fall inte några som visar direkta resultat i form av högre betyg. Det finns dock på flera skolor i Sverige där man varit igång ett tag, utvärderingar som visar att elevers motivation, lust att lära och prestationer ökar - tre mycket väsentliga förutsättningar för att också de mätbara resultaten och måluppfyllelsen på sikt ska öka. Några exempel:
En-till-en - vad händer när alla elever får en bärbar dator?
IT och lärande/En-till-en (Varbergs kommun)
Den direkta kopplingen en-till-en och högre måluppfyllelse finns emellertid i flera undersökningar från utlandet, de främsta och mest vederhäftiga från USA och det tidiga införandet av datorer till alla elever i delstaten Maine.
Dr David Silvernail är en av dem som följt projektet i Maine. Han pekar på att eleverna blir mer aktiva och mer engagerade när de får använda en dator i undervisningen. Vidare såg han t ex att mattekunskaper och skrivande utvecklades bättre med datorer, att undervisningen förändrades och att kunskapen befästes på ett annat sätt och stannade kvar längre. Undervisningen har gått från att vara lärarcentrerad till att vara mer elevcentrerad. Datorn ändrade helt enkelt synsättet på undervisning och kunskap.
En annan forskare, Wim Veen från Nederländerna, pekar på datorernas möjlighet för eleverna att arbeta icke-linjärt, så som ungdomar numera ofta förhåller sig till omvärlden. De arbetar med flera saker samtidigt; de gör läxorna, lyssnar på musik, pratar med en kompis i telefon, chattar med en annan på internet - allt på en gång, samtidigt som de kan hålla koncentrationen. Veen menar att denna möjlighet att zappa mellan sysselsättningarna, detta icke-linjära sätt att lära, passar den mänskliga hjärnans sätt att arbeta. Hjärnforskning visar nämligen att hjärnan inte arbetar linjärt vid inlärning, hjärnan söker associationer, försöker se mönster och sammanhang och skapar mening genom en väv av information - något de digitala verktygen kan erbjuda. Skolan bör ta tillvara detta sätt att lära och skapa lärandesituationer där dessa förmågor används.
Ett tredje exempel är Ruben Puentedura, kanske världens mest inflytelserika forskare vad gäller digitala verktyg och undervisning. Han har i sin forskning visat att det händer väldigt mycket med elevers lärande om man har tillgång till datorer och samtidigt börjar ge eleverna helt nya slags uppgifter, uppgifter som utnyttjar den nya tekniken med podcasts, wikisar, bloggar etc. Med detta användande av tekniken händer spännande saker - lärandet blir bredare och djupare och - resultaten blir bättre!
Puentedura för sitt resonemang kring sin SAMR-modell (Substitution, Augmentation, Modification and Redefinition). Modellen vill förklara de förändringsprocesser som sker, eller bör ske, i samband med införandet av teknik i undervisningen och särskilt då gällande satsningen en dator per elev. Här handlar det egentligen väldigt lite om teknik, att enbart använda teknik är inte en framgång i sig. Han lyfter i stället vad en dator per elev betyder för elevers, pedagogers och rektorers roll i skapandet av meningsfulla läroprocesser. Puentedura menar att hemligheten bakom bättre resultat i skolan är en process som omdefinierar själva lärandet. Det är, enligt Puentedura, av största vikt att man som pedagog och rektor reflekterar kring lärandet.
Den direkta kopplingen en-till-en och högre måluppfyllelse finns emellertid i flera undersökningar från utlandet, de främsta och mest vederhäftiga från USA och det tidiga införandet av datorer till alla elever i delstaten Maine.
Dr David Silvernail är en av dem som följt projektet i Maine. Han pekar på att eleverna blir mer aktiva och mer engagerade när de får använda en dator i undervisningen. Vidare såg han t ex att mattekunskaper och skrivande utvecklades bättre med datorer, att undervisningen förändrades och att kunskapen befästes på ett annat sätt och stannade kvar längre. Undervisningen har gått från att vara lärarcentrerad till att vara mer elevcentrerad. Datorn ändrade helt enkelt synsättet på undervisning och kunskap.
En annan forskare, Wim Veen från Nederländerna, pekar på datorernas möjlighet för eleverna att arbeta icke-linjärt, så som ungdomar numera ofta förhåller sig till omvärlden. De arbetar med flera saker samtidigt; de gör läxorna, lyssnar på musik, pratar med en kompis i telefon, chattar med en annan på internet - allt på en gång, samtidigt som de kan hålla koncentrationen. Veen menar att denna möjlighet att zappa mellan sysselsättningarna, detta icke-linjära sätt att lära, passar den mänskliga hjärnans sätt att arbeta. Hjärnforskning visar nämligen att hjärnan inte arbetar linjärt vid inlärning, hjärnan söker associationer, försöker se mönster och sammanhang och skapar mening genom en väv av information - något de digitala verktygen kan erbjuda. Skolan bör ta tillvara detta sätt att lära och skapa lärandesituationer där dessa förmågor används.
Ett tredje exempel är Ruben Puentedura, kanske världens mest inflytelserika forskare vad gäller digitala verktyg och undervisning. Han har i sin forskning visat att det händer väldigt mycket med elevers lärande om man har tillgång till datorer och samtidigt börjar ge eleverna helt nya slags uppgifter, uppgifter som utnyttjar den nya tekniken med podcasts, wikisar, bloggar etc. Med detta användande av tekniken händer spännande saker - lärandet blir bredare och djupare och - resultaten blir bättre!
Puentedura för sitt resonemang kring sin SAMR-modell (Substitution, Augmentation, Modification and Redefinition). Modellen vill förklara de förändringsprocesser som sker, eller bör ske, i samband med införandet av teknik i undervisningen och särskilt då gällande satsningen en dator per elev. Här handlar det egentligen väldigt lite om teknik, att enbart använda teknik är inte en framgång i sig. Han lyfter i stället vad en dator per elev betyder för elevers, pedagogers och rektorers roll i skapandet av meningsfulla läroprocesser. Puentedura menar att hemligheten bakom bättre resultat i skolan är en process som omdefinierar själva lärandet. Det är, enligt Puentedura, av största vikt att man som pedagog och rektor reflekterar kring lärandet.

Puentedura talar om att undervisningen förändras i fyra steg när en skola implementerar ny teknologi. I de två första nivåerna händer egentligen ingenting med själva undervisningen, tekniken används bara för att ersätta (substitute) ett verktyg med ett annat - för att göra samma sak – datorn används som skrivmaskin till exempel i stället för att eleverna skriver för hand, eller man ersätter PogoPedagogs bildspel på diaprojektor med PowerPoint på projektor eller eleverna lämnar in uppsatser skrivna med ordbehandlare i stället för med skrivmaskin. I nästa steg blir arbetet möjligen något effektivare, man använder kanske ordbehandlarens stavningsfunktion eller grammatikprogram, men annars händer inte så mycket. I de nästa två stegen däremot förändras undervisningen och undervisningens innehåll påtagligt, han talar om att lärarna modifierar och i nästa steg omdefinierar undervisningen; den skrivna texten kan nu delas med andra och bearbetas och utvecklas. Ett annat tänkande sker kring texten. Med den sista delen kan möjliggör man skapandet av nya uppgifter, som skulle vara otänkbara att göra utan en dator, man kan dela med sig och ta till sig information på helt nya sätt. Undervisningen sker på ett helt nytt sätt.
Puentedura menar att det finns 5 huvudsakliga vägar mot ett omdefinierat lärande:
- Social learning – lärande i sociala nätverk, samlärande
- Simulation and vizualisation – sammanhang och fakta visualiserad
- Digital storytelling – berättande med digitala verktyg
- Educational gaming – lärande med hjälp av olika spel
- The lively sketchbook – hur handhållna enheter (iPhone/iPad/iPod touch) påverkar vårt lärande
Hur vi tänker? Framtid så klart! Välkommen åter, Sydsvenskan.
Läs också Anders Erenius, kommunikatör BSF Lunds stad och med särskilt intresse för fördjupat lärande med en-tillen. han har också kommenterat artikeln på sin blogg i inlägget Datorn. Betygen. Forskningen.
Cool och glasklar

Cool och glasklar ...!
Beautiful tango - Hindi Zahra
Orättvisa nationella prov

De nationella proven, särskilt proven i svenska, har i 15 års tid, parallellt med Lgr 94, fungerat som ett riktmärke för de strävansmål som funnits i kursplanerna. Stödmaterialet för pedagogerna, med tydliga instruktioner och kommentarer till elevexempel har varit utmärkta, verkligt kompetensutvecklande och i förberedelsematerialet anger man möjligheten att använda sig av "gamla" prov för att känna igen konceptet och typen av uppgifter.
Möjligen gör det skillnad för resultaten om eleverna haft möjlighet att träna på tidigare prov, särskilt om den ordinarie undervisningen i svenska är väsensskild från hur de nationella proven är uppbyggda. Men kanske hade det varit bättre om fler skolor hade arbetat efter Lgr 94:s intentioner redan från början. Då hade det sannolikt inte varit så stora skillnader på klasser som övar tidigare prov eller ej.
Nåja, det var bara en tanke som slog mig ...
Hjärnåldern i P1

Två hjärnforskare försökte i P1:s Kropp & Själ i veckan identifiera eller definiera just detta. Det är inte bara högt IQ, ett slags intelligens, som är deras svar. Följande punkter nämndes som svar på vad det är att vara smart. Det är att ha:
- breda baskunskaper
- distans, inte bli upprörd, gå igång på allting
- självkontroll
- social kompetens
Andra saker som nämndes vara att intelligens betyder förmåga att se samband, sammanhang och dra slutsatser eller som en utvecklad förmåga att visualisera "problem", kunna tänka utanför sin box, improvisera och våga misslyckas.
Men ... det går att träna sin hjärna, på samma sätt som man kan träna sina muskler. Tröst för alla oss medelmåttor! Lyssna på hela programmet ovan, när du vill, när du kan och när du har tid; webbradio, det är inte fel!
Men ... det går att träna sin hjärna, på samma sätt som man kan träna sina muskler. Tröst för alla oss medelmåttor! Lyssna på hela programmet ovan, när du vill, när du kan och när du har tid; webbradio, det är inte fel!