Synligt lärande

Läser senaste Pedagogiska Magasinet (nr 2/11), tema Skickliga lärare och artikeln "att göra skillnad" av Mikael Alexandersson, professor i pedagogik på Göteborgs universitet. I artikeln refererar Alexandersson till John Hatties forskning kring framgångsrikt lärande:

"Det synliga lärandet äger rum när läraren ser lärandeprocessen genom
elevernas ögon och när eleverna ser sig själva som som sin lärare".

Det framstår som alltmer självklart, ju mer jag läser om John Hatties forskningsresultat - att det är den enskilde läraren och hans/hennes förhållande till lärandet, som gör den största skillnaden för elevers resultat. Kontinuerlig feedback, formativ bedömning, är det i särklass viktigaste redskap som läraren har till sitt förfogande för att öka elevers måluppfyllelse, men ... egentligen, säger Hattie, handlar det främst om att läraren genom elevernas feedback får en egen förändrad uppfattning om vad det innebär att vara lärare. Tål att tänka på ... igen!

"Feedback som ger feedback är själva grundbulten för framgång".



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0