IRL

Avstängda

"Thomas Mattsson säger till TT att han hoppas att den nya policyn ska leda till ökad öppenhet och att fler deltar med sina fulla identiteter.
– Nätet är moget för publiken, men publiken är inte mogen för nätet. Det är inget lätt beslut för en liberal tidning att säga att man under en tid ska begränsa folks möjlighet att uttrycka sig, men vi måste ta ett ansvar för att de som förekommer i våra artiklar inte ska utsättas för nedsättande kommentarer och att nätet inte blir ett forum för dold rasism.
– Det finns en liten grupp som använder de forum för som finns till att publicera personangrepp och rasistiska och olagliga formuleringar som strider mot den goda ton alla medier eftersträvar."
Hedervärt och klokt, om än tråkigt att behöva göra. Det handlar om prioriteringar. Sorgligt men sant.
Läs hela artikeln: DN stänger nätkommentarer
Sommarläsning

"Han var inte något modelejon, men det är man sällan i den åldern. Han var på rymmen från sitt eget födelsekalas och det är man också sällan i den åldern, inte minst därför att man sällan är i den åldern." och... "Men det år Julius fyllde tjugofem dog först hans mor i kräfta, vilket Julius sörjde, och strax därpå gick fadern ner sig i kärret när han försökte att rädda en kviga. Julius sörjde även den saken, för han var fäst vid kvigan." ... eller "Fast nu är ju atombomber ingenting man skruvar ihop på en förmiddag, speciellt inte när bomben ännu inte är uppfunnen."
Därmed har jag summerat sommarens skönlitterära läsning; Karl Ove Knausgaards Min kamp 1, Barack Obamas Min far hade en dröm och nu alltså Jonas Jonassons Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Ligger dock några titlar kvar i högen och den kommer sannolikt att åter byggas på, underlät senast idag att avbeställa Månadens bok, Mankells nya icke-deckare. Och så ser jag fram emot den här senare i höst:
Snacka skola

Fredik Svensson, det entreprenöriella förhållningssättet personifierat, startar tillsammans med Rektorsakademien och Videobrigade en Facebooksida med ett slags talkshow; Skolsnack-GarageTV. Man bjuder in olika gäster och diskuterar skola, samhälle och arbetsliv ur ett något annorlunda och förhoppningsvis bredare perspektiv. Låter lovande!
Hade ett intressant samtal med en lärarkollega i kommunen (dock inte från den egna skolan) för bara några dagar sedan. En kollega som gav uttryck för mycket frustration (för att inte säga ilska), främst över hur allt detta nya med en förändrad arbetssituation i största allmänhet och dess digitala inlag i synnerhet, tillämpas alltför ytligt utan någon didaktisk förklaring och förankring från skolledningshåll.
Tror tyvärr kollegan har alldeles rätt när hon säger....
"Jag saknar didaktik när det gäller datorer. Och jag retar mig på dessa invigda och för skolans räkning utbildade IT-ansvariga. Det är ju så lätt att det blir tekniklekstuga för de som kan mer än gemene man/kvinna på en skola. De får fritt spelrum, liksom ... därför att ingen utom just DE har en aning om vad som egentligen händer, tror jag. På den andra sidan står rektorer som bara vill redovisa fina siffror och resultat. Mitt ibland dessa två ytterligheter står för det mesta en hög medelålders, 55+ lärarinnor och vet inte var de har sin rumpa (något modifierat kraftuttryck ;-)."
... och att det finns alltför många skolledare och skolor som i panik hoppat på IT-tåget för att alla andra gör det och för att man måste (vilket i o f är sant), men egentligen vill man inte, orkar inte, förmår inte att själv förkovra sig i och tillämpa den nya tekniken. Då missar man som skolledare sannolikt också ryggmärgskänslan och den förtrogenhet som är nödvändig för se helheten och de verkliga vinsterna rent didaktiskt och pedagogiskt och man får oerhört svårt att motivera sin personal att använda verktygen.
Problemet med it-människor som regerar vissa skolsalar med sin dyrt inmutade och monopoliserade teknikkunskap, är tyvärr också en verklighet som många pedagoger tvingats leva med. Onödigt teknikstrul i det lilla växer till en aversion i det stora och dessa tillåts skymma de verkliga fördelarna och vinsterna med en väl integrerad digitaliserad skolvardag. Tekniken måste fungera och det måste fungera utan experter på armlängds avstånd. Vi behöver inte fler experter, vi behöver en lärarkår som är kompetensutvecklade, förändringsbenägna och nytänkande samt en verktygslåda (datorpark) som vem som helst kan använda och serva (läs: Apple ;-D ... kunde inte låta bli!). Unnar verkligen kollegan och alla andra pedagoger landet runt en annan upplevelse och att man kan vända datorfrustrationen till något positivt, arbetsbesparande och utvecklande, för både pedagogen och eleverna.
Låt oss börja att prata skola tillsammans. Skolsnack-GarageTV vill ha förslag på ämnen att "snacka" i GarageTV:n. Ge dem i kommentarsfältet nedan, jag vidarebefordrar dem mer än gärna! Snacka mer skola!

Alert!
Som sagt, så pass
Liv och rörelse

En skola utan elever är liksom ingen skola. Bara ödsligt tom. Det har det varit ett tag, men idag fylldes lokalerna av horder med sommarlovströtta elever (i alla fall såg de ganska trötta ut vid åtta-tiden i morse .... kan ju bero på något annat ;-). Med en skola utan elever kan man inte riktigt känna sig som rektor. Men det kunde jag idag! Back to normal ... det är inte fel.
Hur som, eleverna vänjer sig snart vid att gå upp i ottan, vi vuxna är taggade till tusen och väl förberedda på att sätta igång med en rivstart ... i morgon kör vi så det ryker!! Nytt lärande!!
Kick-off



Långsamt och lite motvilligt (så klart) börjar det nya läsåret krypa närmre och alla sommarlovslediga pedagoger försöker hitta tillbaka till ett slags skolreglerad vardag, med inrutat veckoschema. På ett sätt lite ledsamt - att sommaren är på väg att ta slut och "oändligt" sommarlovsfria dagar plötsligt befinner sig bakom oss - men också ett kärt återseende av kollegor, vardagslunk och mycket snart nu, också elever. Hittills har introduktionsdagarna handlat om välkommen-tillbaka-möten, personalfotografering, mingelfikor, att lära känna nya kollegor, schemajusteringar, planering av teman och nu senast personalutveckling under trevliga former; vi har varit på kick-off!
Under två dagar har vi, i hälsans tecken, varit på "retreat" på Österlen, vandrat, lagat mat kollektivt och bara umgåtts samt lärt oss om yoga- och meditationsövningar (Smiling mountain) och vad raw-food-lunch kan innebära ;-). Ingenting kunde bli bättre ... utom vädret, som var tämligen blött!
Det slår mig flera gånger under de båda dagarna, hur lyckligt lottad man är med en personalgrupp som denna, hur alla på ett självklart sätt visar ett stort mått av deltagande och medskapande, frikostigt delar med sig av sig själva och bidrar till en så positiv och lättsam stämning - trots att vi inte hade vädergudarna med oss. Om våra elever får sig till del bara en bråkdel av detta salutogena förhållningssätt, vill jag påstå att vi har precis den guldsits jag nu åter en gång förnimmer. Det ska bli inspirerande att ta sig an ett nytt arbetsår och få fortsätta att utveckla vår skola i sann konstruktivistisk och salutogen anda. I veckan drar vi upp tempot ....nu är det bara eleverna som fattas oss! Välkomna tillbaka!
[Pst! Bilderna är tagna i Mandelmanns trädgårdar i Södra Rörum där vi finalfikade]
Så pass ...

Så pass ...
Ystad Sweden Jazz festival




God jazz, gott sällskap, en plats i solen ... och Sofi Hellborg Gang! Snacka ös ;-) En riktigt bra dag! Till Ystad Sweden Jazz Festivals hemsida!
Kommentarsfält

Tror Mildner har helt rätt, och kanske är det överförbart på den problematik vi då och då upplever i skolan i form av kränkningar på t ex Facebook. På samma sätt som vi vuxna är med i klassrummet, i korridorerna och på skolgården, för att reagera och mota varje tendens till kränkningar och fult språk, borde vi kanske på något sätt vara med på nätet och reagera, tillrättavisa och vägleda. Jag skriver "kanske" eftersom det inte är självklart att ungdomarna skulle acceptera vuxnas närvaro och stanna kvar, utan snabbt dra till andra ff-platser, vilket är lätt att förstå.
Men involverade kan vi vara ändå, tror jag, genom att vi pedagoger i skolan och föräldrar runt köksbordet, pratar om vad som sker på nätet, ger barn och ungdomar referensramar kring vad som är ok att skriva, eller tåla för den delen, samt vem de ska gå till för att undvika eller komma ur besvärliga situationer på Facebook och andra communities. Viktigt att vi håller samtalet igång; använder typexempel, startar diskussionsgrupper, har värderingsövningar specifikt på området chatt och Facebookkonversationer etc.
På samma sätt som tidningar och andra medier har moderatorer för sina kommentarfält, har ju också Facebook personal som övervakar vad som skrivs och läggs ut i form av bilder, länkar etc. Kanske kunde man utöka dessa moderatorers befogenheter, ge dem möjlighet att kontakta, tillrättavisa, och om det inte hjälper, avstänga användare som upprepade gånger kränker andra med fult språk, sprider elaksinnade rykten och/eller annat baktaleri av varandra.
Hur som helst kräver det ett annat slags närvaro av oss vuxna, också på nätet, hur det nu kan se ut. För som Mildners liknelse med en obemannad fritidsgård - vi skulle inte, likt ungdomarna i Goldings Flugornas herre, lämna våra elever utan tillsyn i klassrummen, dag efter dag, vecka ut och vecka in, om vi inte var tvungna till det. Barn och ungdomar behöver mer stöd än så, för att utveckla empati, förståelse för varandra och vad som är rätt och fel.
Så, in i debatten och samtalet, lärare och föräldrar - luska lite kring köksbordet, försök få en bild av nivåerna på snacket, vad som avhandlas - ställ frågor, visa intresse, ifrågasätt .....
From my Spotify-list August 2011

A girl in trouble (is a temporary thing) - Romeo Void