Ljusglimt

   Vissa måndagar är längre och tyngre än vanligt, men också sådana dagar har sina ljusglimtar. 
 
Utanför mitt fönster leker barnen i förskoleklasserna efter mellis. Två små flickor närmar sig flaggstången med en blyertspenna i högsta hugg och ska just skriva något på stången, då deras ögon möter mina innanför glasrutan. Jag vrider sakta nej på huvudet och ser sträng ut och flickorna drar sig snabbt tillbaka. Jag ler.
 
Efter en stund kommer en av flickorna fram till fönstret, trycker sitt ansikte mot rutan och skriker så att jag ska höra, på fullaste allvar och med en suverän skånska:
 
- Äger du skolan!?
 
Jag nickar långsamt ja och försöker se fortsatt sträng ut. Flickan försvinner och ansluter till sina kamrater och jag är tacksam för det. Jag måste skratta.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0