Lite balans
Nu balanseras debatten i DN! Idag skriver Sven-Eric Liedman, författare till nyligen utkomna Hets, en längre artikel som genmäle på Zarembas artikelserie här om veckan. Liedman bemöter och förtydligar mycket av det Zaremba tidigare framfört i sin artikelserie och som Liedman anser är både ytlig och visar på en förenklad kunskapssyn. En del förtydligande blir särskilt tydliga:
"Den stora skiljelinjen i kunskapsideal går mellan dem som ser inlärningen som ett passivt övertagande och dem som sätter aktiviteten främst. I det första fallet blir målet att svara på lärarens frågor, i det andra att med lärarens goda ledning och uppmuntran kunna ställa de vettiga frågorna själv."
Ett av budskapen i Liedmans artikel är att nedvärderingen och smutskastningen av skolan inte bara är svensk och i vår tid, det har hållt på sedan 50-talet och är vida spritt i hela västvärlden. Är det mer kontroll, prov och mätande som ska ta oss till ökad måluppfyllelse. Säger som Liedman, f-n tro´t!
"Den stora skiljelinjen i kunskapsideal går mellan dem som ser inlärningen som ett passivt övertagande och dem som sätter aktiviteten främst. I det första fallet blir målet att svara på lärarens frågor, i det andra att med lärarens goda ledning och uppmuntran kunna ställa de vettiga frågorna själv."
Ett av budskapen i Liedmans artikel är att nedvärderingen och smutskastningen av skolan inte bara är svensk och i vår tid, det har hållt på sedan 50-talet och är vida spritt i hela västvärlden. Är det mer kontroll, prov och mätande som ska ta oss till ökad måluppfyllelse. Säger som Liedman, f-n tro´t!
Kommentarer
Trackback