Hets

Borde läsa Forskningsmetodik, Utvärdering i politik och förvaltning och Bedömning i och av skolan ur litteraturlistan på rektorsprogrammet, men kan inte riktigt släppa Sven-Eric Liedmans Hets.

Det är som balsam för en sargad pedagogsjäl att läsa Liedmans välformulerade och pulveriserande argumentation mot Björklunds nya skolideologi. Här får hela Skolraset-sällskapet sig en ordentlig känga, allt ifrån det fria skolvalet, Kunskapsrörelsen och DN Debatt till superpedagogerna i Klass 9A i Malmö. Buss på dem alla, Liedman!

"Den skola som nu håller på att ta form kommer att misslyckas. Den grundläggande åsikten är att kunskap först och främst ska utsättas för prov och betygsättas, vilket gör att faktakunskaper, som snabbt och lätt kan kontrolleras, hamnar i fokus. I en tid när fakta är lätta att komma åt på internet är den inriktningen föråldrad. Skolan borde istället lägga tyngdpunkten vid förståelse, överblick och kritisk sans. I framtidens skola måste betyg utfärdas sparsamt och enbart som mått på mänsklig mognad och djupare insikt."

Så sant som det är sagt .... återgår till läsfåtöljen, forskningsmetodiken får vänta ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0