Lathund för lärare



Snart höstlov, regn och rusk ute, kompetensutveckling och pedagogreflektion inne.... Nya styrdokument, lokala pedagogiska planeringar och Unikum igår måndag, och idag en heldag i dyslexin och läs- och skrivsvårigheternas tecken. 

Som en direkt följd av en föreläsning för skolledare på Lunds lasarett för en månad sen och den egna frustrationen över att inte lyckats skaffa mig en bra överblick och förstå komplexiteten i allt detta svåra med läs- och skrivproblem, anordnade vi idag en heldag med representanter från SKED (Skånskt Kunskapscentrum för Elever med Dyslexi) på skolan på temat Att läsa med öronen.

Med ett ökat antal elever med särskilda behov i läs- och skrivsammanhang finns det all anledning att fördjupa sig i problematiken, för mig som skolledare, för specialpedagoger, ämneslärare och klasslärare, bibliotekarie och IKT-ansvarig. Det är vår gemensamma kompetens och våra sammanlagda ansträngningar att upptäcka, definiera och åtgärda de svårigheter en hel del av våra elever har, som kan göra skillnaden för hur eleverna tar sig vidare i lärandet och livet.

Temat för eftermiddagen tillsammans med Cecilia Sjöbeck, specialpedagog från SKED, var Vad kan vi göra för att stödja våra elever med läs- och skrivsvårigheter i klassrummet? I ett läge då vi i varje klass har upp emot 20% av eleverna med någon form av läs- och skrivproblematik, känns det oerhört angeläget att vi breddar kompetensen hos alla lärare, att möta dessa elever. Det är inte rimligt, och heller kanske inte nödvändigt enligt Cecilia, att dessa elever ska vara utlämnade åt ett redan snålt tilltaget, hårt prioriterat och krympande mått av resurser i form av speciallärare och specialpedagoger. Det räcker inte, vi måste vara mer kreativa än så och hitta alternativa lösningar. 

Ett sätt att definiera svårigheterna är att skapa "lathund" med eleverna. I vilka situationer upplever eleven själv att det uppstår svårigheter? Vilka råd skulle eleven själv ge pedagogen, för att han/hon skulle lyckas i lärandet? En, som jag ser det, ovanligt utvecklande uppgift för vår portfolio och den Lära@lära-tid vi har på schemat. Metakognition på hög och konstruktiv nivå.

Med elevernas råd skulle vi sannolikt få syn på och bli medvetna om vad alla elever tycker är en bra lärandesituation, rent allmänpedagogiskt (struktur, tidsanvändning, studieteknik etc), men framför allt kunna plocka fram den specifika och individuella hjälp som eleverna med läs- och skrivsvårigheter har definierat. Sen gäller det för pedagogerna att uthålligt anpassa sin undervisning och underlätta för eleverna enligt råden; göra planeringar tillgängliga i god tid, förse eleverna med förförståelsematerial inför lektioner, tavelanteckningar med sig hem i datorn eller telefonen, orientera om och förse eleven med kompensatoriska hjälpmedel om möjligt etc.

Det händer väldigt mycket just nu vad gäller kompensatoriska hjälpmedel, de digital verktygen utvecklas i rasande fart och det som idag är gångbart är i morgon passé. Det gör det inte lättare att besluta om vad man ska satsa på. Vi var flera som var rätt övertygade om att det kommer att se väldigt annorlunda ut bara om ett år eller två. Snåriga regler kring upphovsrätt och licenser, tekniskt osmidiga verktyg och knepiga distributionsmetoder kan få vem som helst att ifrågasätta ordningen och ge upp sina ansträngningar. Också för eleverna skulle det kunna vara betydligt smidigare. Kanske är vi snart där, att varje elev har sin egen dator, försedd med ett basutbud av kompensatoriska program (StavaRex, SpellRight, Gustavia, Vital etc), egna möjligheter att kostnadsfritt (eller via kommunlicenser) ladda ner all den text, i skönlitteratur, facklitteratur och läroböcker, man också behöver höra. 

Resten är uthållighet av oss vuxna, att se till att de elever vi bedömer har särskilda svårigheter, verkligen har bra rutiner och är väl insatta i hur man använder verktygen. Nästa steg är att kontakta SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten) för att få möjlighet att titta närmare på vilka olika kompensatoriska hjälpmedel vi pratar om och hur det känns att använda dess. Lite verkstad, alltså ;-) ..... 

Ha ett skönt lov, kollegor. Ses på måndag...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0