Förvirrad på ny nivå

Var igår på utbildningsdag med SKED, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och Skoldatateket. Kan inte direkt påstå att jag fick klarhet i alla möjligheter med kompensatoriska hjälpmedel, eller alternativa verktyg eller lärverktyg (välj själv; sist minst exkluderande), men jag känner mig klart inspirerad att ta tag i denna "djungel" och har fått flera uppslag till hur man kan få hjälp att få ordning i detta svåra.





Skoldatateket först; det finns i ungefär hälften av Sveriges kommuner ett nätverk kallat Skoldatateket, men inte i Lunds kommun. Detta nätverk har till uppgift att bevaka, utbilda och sprida information om elever i behov av särskilt stöd, med inriktning på läs- och skrivsvårigheter. Nätverket kan bistå med medel (70 miljoner) att utveckla och fördjupa samordningen av kompensatoriska hjälpmedel om man skapar ett sådant nätverk i kommunen. På initiativ av rektorskollega i de östra kommundelarna ser jag möjligheten att starta något som kan göra stor skillnad för alla våra elever som behöver särskilt stöd i dessa sammanhang. Ett sådant startbidrag kan t ex handla om att under ett år finansiera en samordningstjänst, för att skapa en bas, kompetensmässigt och materiellt, under förutsättning att kommunen är beredd att satsa pengar i framtiden. Låter som en god idé.... eller hur?

Specialpedagogiska skolmyndigheten är en nyinrättad rådgivande myndighet, som har övertagit alla verksamhet inom Specialpedagogiska institutet, Specialskolemyndigheten och Socialstyrelsens institut för särskilt utbildningsstöd (sedan 2008) och har till uppgift att ge specialpedagogiskt stöd till kommuner och främja tillgången på läromedel. Helt gratis. Här ska vi hämta kompetens, så klart.

Sist, men inte minst; SKED, Skånskt Kunskapscentrum för Elever med Dyslexi, ett regionalt organ för rådgivning och stöd till föräldrar med dyslektiska barn och handledning och metodutveckling för skolpersonal. 

Samtliga dessa tre organisationer finns det all anledning att knyta band med och utnyttja i arbetet med elever i behov av särskilt stöd. Det ska vi göra!

Det handlar dels om att inventera och dels om att definiera, utveckla och möta dessa behov på bästa möjliga sätt. I en grafisk figur visades på problembilden, också vi har två olika grupper som är i behov av särskilt läs- och skrivstöd; en mindre grupp med dyslexidiagnos och en större, kanske var femte elev, som skulle vara i behov av något slags stöd av kompensatoriska hjälpmedel:




Det händer mycket på fronten med alternativa hjälpmedel, eller lärverktyg; min bild är att det tidigare varit rätt snårigt, exkluderande och omständligt för våra elever med särskilda behov. Jag ser en betydligt mer smidig och inkluderande situation framöver, med en-till-en-lösning på datorsidan, mer lättillgängliga och mindre utstickande verktyg, typ mobiltelefoner och mp3-spelare. Tror det kan göra skillnad för ungdomars vilja att använda verktygen.

Nåja, det var i alla fall en tanke som slog mig ....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0