Lära@lära

   Kopplingen mellan Lära@lära och BFL är uppenbar:
 
"Det bakomliggande motivet till bedömning för lärande kan preciseras som att lära att lära. Black and Wiliam (2003) har betonat att formativa bedömningar (BFL) lätt kan ses som ett sätt att undervisa snarare än bedöma elevers kunskaper. Om det är undervisning eller bedömning är egentligen betydelselöst, och ett av budskapen inifrån den svarta lådan (eg Wiliams uttryck) är just att det kanske inte är så frukbart att skilja undervisning från bedömning. Genom att undervisa om bedömning och med bedömning får eleverna en medvetenhet om kunskapandets villkor."  
 
Bedömning i och av skolan, Christian Lundahl & Maria Folke-Fichtelius (red)
 
Visst känns retoriken igen från syftena med Lära@lära/portfolio.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0