Formbart och formativt

 
I veckan hölls det första inledande mötet med "arbetsgruppen för bedömning för lärande i Lund". 
 
Känns roligt att få vara med att forma och lägga upp arbetet med detta både breda och långsiktiga projekt i Lunds kommun - BFL,  bedömning för lärande (arbetsnamn tills vidare), tillsammans med utvecklingsledare och rektorskollegor från de tre skolförvaltningarna. På initiativ av utvecklingsledarna har ett förslag till gemensamt utvecklingsområde presenterats för förvaltningscheferna, som slutligen givit i uppdrag åt utvecklingsledarna att utforska hur ett dylikt projekt skulle kunna se ut. Därför arbetsgruppen.
 
Man kan lugnt säga att frågorna var fler än svaren denna första gång, men en del frågetecken rätades också ut för undertecknad och jag tror att gruppen i det följande kan bidra med många och intressanta ingångar och lösningar på hur man kan lägga upp arbetet med att skapa ett vardagsnära och framtida formativt lärande för våra elever. Frågor som dök upp; syfte? gemensam målbild? hur får vi lärare delaktiga i utvecklingsprojektet? minor? minröjargrupper? hinder? vad behöver rektorer för stöd? forskare i processen? tidplan? samtalsledare, vem ska bli det? och hur ska de arbeta? hur ska de kompenseras för arbetet? utbildning? m fl, m.m, osv etc .... ;-) 
 
På skolan har vi länge i arbetet med Lära@lära/portfolio framhållit begreppet som ett förhållningssätt snarare är en metod eller modell. På samma sätt ska man betrakta BFL, som ett sätt att förhålla sig till kunskap, undervisning och lärande. Därför så bra att och så naturligt att koppla till den process vi redan är mitt uppe i ....
 
I veckan som kommer, dags för ett första möte med nybildade Kvalitets- och Utvecklingsrådet (KU) på Gunnesboskolan!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0