Vettigt motstånd

     Lösningarna är problemet, skriver Ingrid Carlgren på siten Skola och Samhälle (S.O.S). I en välformulerad och klarsynt artikel visar hon på hur svensk lärarkår håller på att avprofessionaliseras. Med ett ökat dokumentationskrav, hårdare styrning och tydligare mål och resultatuppföljning blir lärares arbete allt mer inriktat på tidskrävande kringverksamhet och allt mindre på det som är lärares egentliga arbete, att planera, genomföra och efterarbeta elevers lärande.
 
"Kraven på tydlighet ger sken av att fokusera kvalitet men i verkligheten trivialiseras kunskaperna, skriver Ingrid Carlgren. (---) Det har därför uppstått en marknad där olika skolföretag levererar färdiga lösningar. Det allvarliga är att lärarna riskerar att tappa tron på sin egen professionalitet och tvingas anpassa sig till ett system (även när det strider mot det professionella sunda förnuftet)  som knappast kan kallas vetenskapligt grundat eller utprövat."
 
 En motkraft i skoldebatten, en av allt för få som ger Björklund vettigt motstånd.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0