Elevinflytande på piedestalen!




Ordföranden i BSF Lunds stad, Lars Hansson, uppmärksammas i dagens Sydsvenskan, efter ett inlägg i sin blogg (larsilund.se) i veckan där han ifrågasätter elevers delaktighet och inflytande över sitt lärande.

Anmärkningsvärt är bara förnamnet! 

Jag är övertygad om att Lars Hansson har bra koll på vad styrdokumenten säger om inflytande, elevers ansvar och elevdemokrati (han brukar vara påläst) och därför är det så förvånande att han formulerar sig som han gör i sitt blogginlägg. Så, för säkerhets skull och för allas vår påminnelse; vi har tydliga styrdokument, skollag och läroplan, som vi måste följa, tolka och tillämpa och tydligt kommunicera till våra elever .... och som vi aldrig kan välja bort!

(Fetstilat är min formatering) 

Skollagen (2010:800) kap 4 (om Kvalitet och inflytande), 9 § "Barn och elever ska ges inflytande över utbildningen. De ska fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen och hållas informerade i frågor som rör dem. Informationen och formerna för barnens och elevernas inflytande ska anpassas efter deras ålder och mognad. Eleverna ska alltid ha möjlighet att ta initiativ till frågor som ska behandlas inom ramen för deras inflytande över utbildningen. Eleverna och deras sammanslutningars arbete med inflytandefrågor ska även i övrigt stödjas och underlättas."

... vidare står det i Skollagens kap 10, 2 § "Grundskolan ska ge eleverna kunskaper och värden och utveckla elevernas förmåga att tillägna sig dessa. Utbildningen ska utformas så att den bidrar till personlig utveckling samt förbereder eleverna för aktiva livsval och ligger till grund för fortsatt utbildning. Utbildningen ska främja allsidiga kontakter och social gemenskap och ge en god grund för ett aktivt deltagande i samhällslivet."

I den nya läroplanen för grundskolan står det i de inledande kapitlen om värdegrund och övergripande mål och riktlinjer, upphöjt och placerat först i läroplanen för att de är så viktiga och grundläggande för undervisningen. I 2.3 om Elevers ansvar och inflytande står det tydligt, i sex punkter, vad den enskilde läraren ska (inte bör) göra:

  • utgå från att eleverna kan och vill ta ett personligt ansvar för sin inlärning och för sitt arbete i skolan,
  • svara för att alla elever får ett reellt inflytande på arbetssätt, arbetsformer och undervisningens innehåll samt se till att detta inflytande ökar med stigande ålder och mognad,
  • verka för att flickor och pojkar får ett lika stort inflytande över och utrymme i undervisningen,
  • svara för att eleverna får pröva olika arbetssätt och arbetsformer,
  • tillsammans med eleverna planera och utvärdera undervisningen, och
  • förbereda eleverna för delaktighet och medansvar och för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle.
Inte heller kommunala skolpolitiker kan alltså välja eller tolka bort dessa lagparagrafer och läroplansmål, möjligen (som LH antyder) arbeta på lång sikt för att förändra de nationella styrdokumenten och få "bort" elevers inflytande. Lycka till ... not!.

Så klart finns det en väl underbyggd orsak och ett särskilt syfte med att man framhävt begreppen inflytande, deltagande och ansvar som man gjort i styrdokumenten. Sannolikt är det inte bara för att våra elever ska fostras och skolas "i överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism". Ett än viktigare syfte är detta oomtvistade faktum att delaktighet och elevers egna ansvar spelar en avgörande roll för motivation och lärande. Ju mer vi förmår involvera elever i upplägget av undervisningen - i de delar de kan ha inflytande - desto bättre för deras djuplärande. Delaktighet och inflytande är en stark påverkansfaktor när det gäller motivation, och elevers motivation är det vi måste söka och underhålla mest varsamt - motivation är en förutsättning.

Självklart måste det vara pedagogen som har initiativet i klassrummet, den som leder och fördelar arbetet utifrån styrdokumenten och de ramar som satts. Men i processen av att tillämpa styrdokumenten, inom ramarna, ska eleverna ha stort inflytande och få talrika tillfällen att ha synpunkter på innehåll, arbetssätt, arbetsformer och examination och hur undervisningen ska organiseras. Det betyder inte att eleverna ska bestämma och/eller ta över undervisningen. Enligt min uppfattning och i min vardag är det heller inget problem; elever är mycket medvetna om demokratins spelregler och lärare väldigt duktiga på att släppa in eleverna att få ge uttryck för sina åsikter, komma med sina förslag och samplanera så långt detta är möjligt och samtidigt nå läroplanens mål. 

Jag förstår, som Lars Hansson själv säger till Sydsvenskan, att inläggets rubrik är till för att provocera (vilket han i mitt fall lyckats med) och ifrågasätta begreppet elevinflytande, men i själva inlägget handlar det inte bara om att provocera, här ges uttryck för en del saker som oroar. 

"Tyvärr är det i stor utsträckning lärarna som mer eller mindre omedvetet arrangerar dessa spektakel – på direkt uppmaning från skolans styrdokument." Vilket förtroendet visar detta på, för lärare och nationella styrdokument?

"Läraren är den som vet vad man måste fylla elevens verktygslåda med innan han eller hon går vidare till nästa steg." Vilken kunskapssyn vittnar ett sådant uttalande om?

"Och läraren ska vara den självklara ledaren i klassrummet som säger stopp när eleven försöker ta genvägar." Elevsyn?

"Kanske borde ämnet demokrati få en egen kursplan?" Som etik då, eller livskunskap, eller empati ...? För mig är det ämnen som ingår i alla ämnen, hela skolvardagen, överallt. 

Jag vill inte tro att LH faktiskt tycker att våra elever ska ha mindre inflytande i sitt lärande. Jag vill gärna tro att blogginlägget har formulerats lite väl tillspetsat och olyckligt och att vi får ett mer nyanserat inlägg vad det lider.

Om vi nu ska ha någon piedestal, tycker jag absolut att vi ska placera just elevers inflytande på denna, av flera anledningar, nyss nämnda. Elever har inte för mycket inflytande över sitt lärande, de har för lite att säga till om. Om vi inte värnar om detta, och ökar elevers inflytande, riskerar vi i längden ett ökat antal elever med allt sämre motivation och i förlängningen, en skola som blir allt mindre angelägen för våra elever.

Det vore synd, bara för att man politiskt inte insett vikten av elev- och medborgarinflytande. 




Kommentarer
Postat av: Agnès

Tack käre Ulf för dessa kloka tankar, till skillnad från en viss man vars namn begynnar på L och slutar på ars Hansson!

2011-10-12 @ 20:17:45
URL: http://agnesjanson.mpbloggar.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0