Undervisningstid vs arbetstid

Lyssnar på kvällsekot på webben; en dom i arbetsdomstolen har slagit fast att det är rektor som bestämmer över den arbetsplatsförlagda arbetstiden för lärare. No shit, vilka nyheter!

Utgångspunkten för domen är den stämning som lärarfacken gemensamt gjort mot bl a Sollentuna kommun för att de ökat andelen undervisning, inom den arbetsplatsförlagda tiden. Nota bene, de ökade alltså inte arbetstiden .... de omdisponerade bara sin personal utifrån de behov de ansåg krävdes för att ha en fortsatt bra verksamhet. Tämligen självklart, i alla fall i alla andra verksamheter. Jag gjorde detsamma för ett par år sedan; ökade delen undervisning, inom den arbetsplatsförlagda tiden om 33 timmar, med 30 minuter (från 600 årsarbetstimmar till 618), på bekostnad av lärarnas gemensamma planeringstid. Ramaskri och centrala förhandlingar .... för 30 minuters justering av arbetsuppgifterna inom ramen för arbetstiden. Hallå, ett visst mått av armbågsutrymme kan man väl rimligen kräva också som kommunal arbetsledare, utan att måla fan-flera-timmar-ytterligare på väggen i undervisningstid? Proportioner, tänker jag ....

Sollentuna, och ytterligare några kommuner, blev i samma ärende (i o f rätt mycket mer tid som omdisponerades; från 624 årsarbetstimmar till 694, dvs ungefär 2 hela klocktimmar/vecka användes till undervisning i stället för kollektiv planering och/eller efterarbete) hårt ansatta av de fackliga organisationer, men fick alltså idag rätt i domstolen. Lika med att Metta Fjelkner och LR får stora skälvan; vad kommer detta att betyda för framtiden, om inte massor av stora stygga rektorer som successivt kommer att öka andelen undervisning inom den arbetsplatsförlagda tiden på 35 timmar (alt 33 timmar). 



Bäva månde alla lärare i landet ;-) Not! Så många dumma rektorer finns det sannolikt inte ...... ;-)

Tror inte att lärare (och lärares fackliga organisationer) behöver vara särskilt oroliga. För egen del och högst lokalt på i alla fall Gunnesboskolan i Lund, kan pedagoger vara tämligen säkra på att detta med att öka undervisningsdelen inte är det högst prioriterade, även om det här domslutet eventuellt skulle göra det möjligt, att justera undervisningsdelen med marginella minutrar upp eller ner. Däremot ser jag fram emot när vi kan gå över till 40-timmars arbetsvecka med bibehållna lov, dvs att arbetsgivaren kan flytta över fem av dagens tio timmarna förtroendetid till arbetsplatsförlagd tid, likt det förslag SKL; Sveriges Kommuner och Landsting, lagt.

Läs tidigare inlägg Bra ska bli bättre.

Det tror jag skulle göra stor skillnad för kvaliteten i skolan; en mer sansad arbetssituation för medarbetarna, större möjligheter för ett verkligt samarbete kring pedagogiska utmaningar och, inte minst, högre måluppfyllelse för eleverna.

Det är väl det vi eftersträvar .... alla parter? 



Kommentarer
Postat av: Anders Erenius

En sak man kan fundera mer kring är vilka skillnader det är mellan olika ämnen i tid som krävs för förarbete och efterarbete. Jag tror precis som du att 40 timmars vecka hade varit mycket bra på flera sätt. Jag tror att där är många vinster att göra.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0