Pedagogisk nätspaning
Sportlov och lite andrum, även för en ensam men tjänstgörande rektor på plats i en elevtom skola. Tid att städa skrivbordet (jisses vad mycket man hittar), rensa mailboxen (läste ni om spambombningen från Ryssland?) och spana runt på spännande pedagogiska siter, som man t o m hinner läsa ... flera stycken ;-). Här några läsvärda axplock:
Vad händer när varje elev har en dator?
Åke Grönlund, professor i informatik vid Örebro universitet reflekterar över vad kommuners satsningar på en-till-en kan betyda för framtiden; för elevers lärande, lärares yrkesutövning, rektorers övergripande ansvar och föräldrars nya möjligheter att ha full insyn i undervisningen.
Bill Gates och 24 000 kameror
Vad har det med svensk skola att göra? Kanske ingenting, men möjligen en helt nygammal tanke om hur vi ska utvecklas pedagogiskt; låt tiotusentals kameror i klassrummen dokumentera lärares arbete, analysera materialet och vaska fram vad som kännetecknar en effektiv lärare. Kan det vara något?
IT i stället för slöjd?
Anders Erenius, kommunikatör i BSF Lunds stad, reagerar på en artikel i Computer Sweden. Kan inte uttrycka det bättre själv. Vi behöver använda hela kroppen i lärandet ;-)
Stora brister i skolledares arbetsmiljö
Lärarförbundet kommenterar Arbetsmiljöverkets senaste rapport om skolledares arbetsmiljö. Internationella undersökningar visar att framgångsrika skolor leds av rektorer som använder 80 % av tiden till pedagogiskt ledarskap. För egen del? Skulle inte tro det ....
Att leda lärande samtal
Hans-Åke Scherp har givit ut en bok, här i pdf-format, om lärande samtal. Det handlar om konflikthantering, samtalsmetodik och hur man kan skapa ett lärandeorienterat förhållningssätt. Bra och handfasta tips till alla som leder samtal; t ex skolledare och lärare.
"Om man bemöter människor på ett sätt som kännetecknas av order, regler och kontroll så tenderar det att bidra till att utveckla människor som är passiva, lata och ansvarslösa. Om man däremot bemöter människor på ett sätt som kännetecknas av samspel, tillit, överlåtande av ansvar så tenderar det att bidra till att utveckla människor som är aktiva och ansvarstagande."
Vad händer när varje elev har en dator?
Åke Grönlund, professor i informatik vid Örebro universitet reflekterar över vad kommuners satsningar på en-till-en kan betyda för framtiden; för elevers lärande, lärares yrkesutövning, rektorers övergripande ansvar och föräldrars nya möjligheter att ha full insyn i undervisningen.
Bill Gates och 24 000 kameror
Vad har det med svensk skola att göra? Kanske ingenting, men möjligen en helt nygammal tanke om hur vi ska utvecklas pedagogiskt; låt tiotusentals kameror i klassrummen dokumentera lärares arbete, analysera materialet och vaska fram vad som kännetecknar en effektiv lärare. Kan det vara något?
IT i stället för slöjd?
Anders Erenius, kommunikatör i BSF Lunds stad, reagerar på en artikel i Computer Sweden. Kan inte uttrycka det bättre själv. Vi behöver använda hela kroppen i lärandet ;-)
Stora brister i skolledares arbetsmiljö
Lärarförbundet kommenterar Arbetsmiljöverkets senaste rapport om skolledares arbetsmiljö. Internationella undersökningar visar att framgångsrika skolor leds av rektorer som använder 80 % av tiden till pedagogiskt ledarskap. För egen del? Skulle inte tro det ....
Att leda lärande samtal
Hans-Åke Scherp har givit ut en bok, här i pdf-format, om lärande samtal. Det handlar om konflikthantering, samtalsmetodik och hur man kan skapa ett lärandeorienterat förhållningssätt. Bra och handfasta tips till alla som leder samtal; t ex skolledare och lärare.
"Om man bemöter människor på ett sätt som kännetecknas av order, regler och kontroll så tenderar det att bidra till att utveckla människor som är passiva, lata och ansvarslösa. Om man däremot bemöter människor på ett sätt som kännetecknas av samspel, tillit, överlåtande av ansvar så tenderar det att bidra till att utveckla människor som är aktiva och ansvarstagande."
Kommentarer
Trackback