Likabehandling



Vissa veckor är mer konstruktivistiska....

... som t ex förra veckan med temaarbetet kring likabehandlingsplanen. I vårt systematiska likabehandlingsarbete, utöver det dagliga etiska modellandet, lyfter vi också då och då de dokument som reglerar denna systematik, mer i förebyggande syfte. Med väldigt få undantag har vi ett mycket tillåtande, tolerant och vänligt samtalsklimat mellan elever på skolan, en situation delvis beroende på att vi uppmärksammar mindre lämpligt beteende och språk och ständigt försöker motverka detta.   

I veckan som gått har eleverna arbetat med innehållet i skolans likabehandlingsplan; läst planen, reflekterat över innehållet och gestaltat detta med olika konstnärliga uttrycksmedel (bild, musik, drama, film etc). Vi kunde vidga textbegreppet, variera redovisningsformerna och utmana elevernas kreativitet. Det är detta som karaktäriserar begreppet konstruktivism; elevernas delaktighet, ansvar, initiativ och målmedvetenhet. Eleverna tillåts att själva konstruera och dela med sig av kunskapen. Det innebär ett ökat fokus på eleven och att undervisningen bygger på ett stödjande och underlättande av elevens eget lärande. Det innebär inte att läraren, som en viss minister tycks tro, fullständigt träder tillbaka och överlämnar allt ansvar till eleverna. Men det innebär att pedagogen släpper en del av kontrollen och tillåter eleverna att själva ta initiativ, att man ser till elevens individuella förutsättningar och anpassar undervisningen till eleven att själv finna sina naturliga sätt att lära och uttrycka sig.  

Det var i alla fall med stolthet jag tog del av alla elevarbeten under fredagen. För er som inte hade den möjligheten har vi publicerat allt på följande länk; Välkommen till Gunnesboskolan Tema likabehandling.

Smolk i glädjebägaren är emellertid att det samma vecka uppmärksammas att en elevgrupp kränkt varandra på Facebook, visserligen på fritiden, men kanske med skolans verktyg. (I den tråkigheten döljer sig dock en positiv faktor, nämligen att det var äldre elever i årskurs 9 som reagerade på den kränkande Facebookdialogen.) Genast träder ett omfattande arbete igång, praktisk tillämpning för pedagoger, att reagera, synliggöra och medvetandegöra inblandade elever och deras föräldrar, allt i syfte att minimera detta i framtiden och att lära våra ungdomar hur man umgås på nätet såväl som IRL. I skolan är vi dock vana vid att kastas mellan något man närmast kan likna vid eufori och genuin förundran över elevers förmågor å ena sidan och besvikelse och olika grad av hopplöshet å andra, men så är det; lite av ett sisyfosarbete ... och ändå inte. Tror att vårt trägna och systematiska arbete gör stor skillnad.

Tack till alla kreativa elever och pedagoger, för ett väl genomfört temaarbete och ett lysande resultat. Vår likabehandlingsplan kommer härmed att bli flera snäpp vassare! På en hemsida nära dig, snart ;-)


Kommentarer
Postat av: Rebecka

Fin blogg du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-05-07 @ 19:03:46
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Ulf Tornberg

Hej Rebecka!



Kul att du uppskattar bloggen. Jag har inte designat den själv, jag har valt en av de färdiga mallarna på bloggtjänsten blogg.se. Enklast tänkbara faktiskt. Lycka till om du funderar på att starta en egen blogg!

2011-05-08 @ 12:20:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0