Frågor och svar
Läser vidare i Sven-Eric Liedmans Hets (sorry, forskningsmetodiken ;-):
"Frågorna kan bli hur många som helst. I kunskapens värld är frågor alltid viktigare än svar. I en trångbröstad skola utvecklas eleverna till svarsmaskiner. I en djärvare lär de sig inte bara att svara utan också att ställa sina egna, allt bättre, allt mer perspektivöppnande frågor och på det sättet också bidra till lärarens kunskapsutveckling. Läraren lär sig nämligen inte bara av undervisningen utan också av eleverna. (---)
... en skicklig lärare även på mer grundläggande stadier låter sig utmanas av eleverna och är ständigt villig att utvidga sin egen kunskapsrepertoar."
Samlärande. Från tillstånd av allvetande mentorer och ovetande adepter, till medlärande coacher och redan-kunniga-och-medvetna-lärandeindivider; en konstruktivistisk skola, en mer spännande skola och en skola för kunskap i sin rätta bemärkelse - en skola angelägen för alla. Jepp.
"Frågorna kan bli hur många som helst. I kunskapens värld är frågor alltid viktigare än svar. I en trångbröstad skola utvecklas eleverna till svarsmaskiner. I en djärvare lär de sig inte bara att svara utan också att ställa sina egna, allt bättre, allt mer perspektivöppnande frågor och på det sättet också bidra till lärarens kunskapsutveckling. Läraren lär sig nämligen inte bara av undervisningen utan också av eleverna. (---)
... en skicklig lärare även på mer grundläggande stadier låter sig utmanas av eleverna och är ständigt villig att utvidga sin egen kunskapsrepertoar."
Samlärande. Från tillstånd av allvetande mentorer och ovetande adepter, till medlärande coacher och redan-kunniga-och-medvetna-lärandeindivider; en konstruktivistisk skola, en mer spännande skola och en skola för kunskap i sin rätta bemärkelse - en skola angelägen för alla. Jepp.
Kommentarer
Trackback