Googlad, eller?

Bland mina Facebookvänner har det de senaste veckorna figurerat olika siffror som angett hur många gånger man blivit googlad i månaden, ett slags bekräftelse på att man är eftersökt och intressant. För någon kanske jagstärkande och uppskattande, men för de flesta antagligen betydelselöst och rätt intetsägande. Men lite roligt är det dock att göra manövern, särskilt om man gör det många gånger; googlesökningar på Ulf Tornberg flukturerar mellan 3 982 och 1 235 på bara 30 sekunder och 4-5 uppdateringar!


Vad ska man tro om det? Säkert en teknikalitet jag inte begriper, eller mest humbug. En mer trovärdig tjänst finns på googlad.nu, de nöjer sig med att ange det något mer blygsamma antalet 36 personer som har googlat mitt, och en del andra Ulf Tornbergars, namn varje månad. Man undrar ju vem som sitter och söker på mitt namn, sannolikt i alla fall några av de 36 gäller just mig. Minst hälften av de sökningar som var ämnade för mig är säkert gjorda av dem jag uppmanat när de frågat efter bloggen. Resten har jag ingen aning om, men antagligen en del av läsarna av denna blogg. Kul om någon ger sig till känna, det finns en kommentarfunktion nedan.



Gör det du också (klicka på rutan ovan), skriv in ditt namn och få upp de webbplatser som innehåller ditt namn. Du kan bli förvånad! Har man varit bara lite aktiv på nätet, finns man i rätt många sammanhang och inte alla gamla webbsidor är sådana att man tycker de är ok idag. Betydelselöst kanske, intetsägande eller oförargligt, visst, men de ligger kvar, länge. Det är negativt.

Devisen "Tro inte att du är nåt" (eller vad det nu var Sandemose skrev) gäller dock inte på nätet, här är du nåt! Det är positivt ... eller not.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0