Legitimation
Läste en artikel i DN, om lärares framtida legitimation, något som ska stärka lärarrollen, öka intresset och därmed säkerställa rekryteringen till skolvärlden och på sikt höja yrkets status. Ett av Björklunds starkaste och mest omhuldade vallöfte.
Men är det så klokt? Inte om man ska tro Jonas Vlachos, nationalekonom vid Stockholms universitet, som menar att det är helt feltänkt att behäfta läraryrket med en legitimation. Det kommer bara att sänka läraryrket status. Otippat., eller hur?
Jag är benägen att hålla med honom; är det inte bättre att satsa på att uppgradera "gatekeepern" på lärarhögskolan, anpassa undervisningen på högskolan till nya lärandekoncept och göra övergången mellan högskolan och verkligheten något smidigare ... för övrigt den variabel som anges som den viktigaste när det gäller att höja kvalitet och status på ett lands lärarutbildning.
"I en omskriven rapport från McKinsey poängteras att länder som lyckats väl med att bibehålla lärarutbildningens attraktionskraft även är de som lyckats garantera en trygg och smidig övergång till läraryrket efter avslutade studier."
I inte alltför avlägsen historisk tid, tror det var i slutet på 90-talet, medverkade Gunnesboskolan i det som då introducerades som ett helt nytt koncept, kallat partnerskolesystemet. Meningen var, som jag förstod det och starkt sympatiserade med, att delar av undervisningen på lärarhögskolan skulle utlokaliseras till partnerskolorna och de pedagoger som där ansvarade för den verksamhetsförlagda utbildningen skulle integreras med den teoretiska metodiken och pedagogiken. Ett slags lärlingsutbildning av lärare, men med bibehållen akademisk inriktning.
En formell lärarlegitimation kommer sannolikt bara att ställa till det i skolan, inte medverka till någon avgörande skillnad på det som handlar om att skapa högre kvalitet i elevers lärande eller bättre resultat. Inte minst för rektorerna, som får rätt omfattande befogenheter att sätta betyg på elever man inte haft i undervisning (om undervisande lärare saknar legitimation) och bedöma nya lärare under introduktionsåret/provåret. Antar att det också medför en hel del ny dokumentation och administration. Det behöver inte jag ;-) ....
Lärarfacken argumenterar för legitimation och mot Vlachos! Vad tycker du?
Mer ifrågasättande!
Men är det så klokt? Inte om man ska tro Jonas Vlachos, nationalekonom vid Stockholms universitet, som menar att det är helt feltänkt att behäfta läraryrket med en legitimation. Det kommer bara att sänka läraryrket status. Otippat., eller hur?
Jag är benägen att hålla med honom; är det inte bättre att satsa på att uppgradera "gatekeepern" på lärarhögskolan, anpassa undervisningen på högskolan till nya lärandekoncept och göra övergången mellan högskolan och verkligheten något smidigare ... för övrigt den variabel som anges som den viktigaste när det gäller att höja kvalitet och status på ett lands lärarutbildning.
"I en omskriven rapport från McKinsey poängteras att länder som lyckats väl med att bibehålla lärarutbildningens attraktionskraft även är de som lyckats garantera en trygg och smidig övergång till läraryrket efter avslutade studier."
I inte alltför avlägsen historisk tid, tror det var i slutet på 90-talet, medverkade Gunnesboskolan i det som då introducerades som ett helt nytt koncept, kallat partnerskolesystemet. Meningen var, som jag förstod det och starkt sympatiserade med, att delar av undervisningen på lärarhögskolan skulle utlokaliseras till partnerskolorna och de pedagoger som där ansvarade för den verksamhetsförlagda utbildningen skulle integreras med den teoretiska metodiken och pedagogiken. Ett slags lärlingsutbildning av lärare, men med bibehållen akademisk inriktning.
En formell lärarlegitimation kommer sannolikt bara att ställa till det i skolan, inte medverka till någon avgörande skillnad på det som handlar om att skapa högre kvalitet i elevers lärande eller bättre resultat. Inte minst för rektorerna, som får rätt omfattande befogenheter att sätta betyg på elever man inte haft i undervisning (om undervisande lärare saknar legitimation) och bedöma nya lärare under introduktionsåret/provåret. Antar att det också medför en hel del ny dokumentation och administration. Det behöver inte jag ;-) ....
Lärarfacken argumenterar för legitimation och mot Vlachos! Vad tycker du?
Mer ifrågasättande!
Kommentarer
Trackback