Kick-off




I morgon, tisdag, är det kick-off- och startinternat för en treårig rektorsutbildning för undertecknad. Umeå universitet och Centrum för skolledarutveckling var en av sex utbildningssäten som Skolverket gav i uppdrag att anordna den nya rektorsutbildningen.

Nu slipper vi emellertid att långpendla till Umeå - Umeå universitet kommer till Skåne. Under tre år kommer vi att ha 32 bundna utbildningsdagar i form av internat, enstaka seminariedagar och massor av inläsning och självstudier. Dessutom ska den egna verksamheten vara föremål för analyser och tillämpningar.

"Det är viktigt att rektors personal känner till att rektor följer utbildningen och att de blir delaktiga i de tankemönster som utbildningen främjar och utvecklar hos rektor."



Det är en aning märkligt att inneha en tjänst och först i efterhand få utbildning för densamma, men det är nu så sakernas tillstånd är. Syftet med den nya rektorsutbildningen är att "komma ifatt" detta missförhållande och i framtiden komma i fas med att ge utbildning i samma takt som rektorstjänster tillsätts. Målet är att ge utbildning senast ett år efter att man blivit skolledare - en lovvärd ambition. 

Den utbildningsfilosofi som den statliga rektorsutbildningen bygger på brukar kallas erfarenhetslärande. Med detta menas ett slags samspel mellan praktik, teori, policy och forskning. Tanken är att skolledaren ska vara den som har initiativet och leder den pedagogiska diskussionen och vara ett föredöme i lärandet i meningen att själv ständigt vara i lärande. Man menar att en lärande rektor är bättre rustad att utöva ett ledarskap som karakteriseras av mod att förändra, ansvar för att arbetet sker efter läroplanerna och förmåga att konkretisera verksamhetens villkor och hävda dess behov. En ledare lär för att finna sin röst!

Med mitt deltagande i utbildningen förbinder jag mig att avsätta tid inom ramen för min tjänst, aktivt ta ansvar för mitt och övriga deltagares lärande, medverka till att det egna ledarskapet och verksamheten på hemskolan analyseras och granskas, fullgör överenskomna åtaganden och medverkar och aktivt deltar i uppföljning och utvärdering. 

Denna första gång står allmänjuridik och offentlig förvaltning i fokus. Det lär bli rätt mycket av den varan, har jag hört. Bra för mig eftersom det är ett område jag verkligen behöver veta mer om och som blir allt mer nödvändigt för en rektor i grundskolan. Det blir säkert jobbigt, men också roligt och klart förkovrande. 

Ser fram emot morgondagen!



Kommentarer
Postat av: Mats Gerdau

Hej, hoppas att du skriver mer om dina erfarenheter av den nya rektorsutbildningen. Jag tror mycket på den, även om det kanske inte är tillräckligt för att få bra ledare till skolan.

2010-03-24 @ 21:50:50
URL: http://gerdausskolblog.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0