Toppresultat



Det börjar lugna ner sig, nu är det bara en liten detalj kvar ;-) - schemat för nästa läsår! En utmaning som heter duga, och som just nu känns som en nästintill omöjlig ekvation att lösa, p g a ett maxat resursutnyttjande och en superslimmad organisation. Också i år börjar jag min semester med att arbeta några dagar (sic!).

Dagarna efter att eleverna gått på sommarlov var det dags för personalen att sammanfatta läsåret i den utvärdering vi alltid gör i slutet av varje läsår och som nu bearbetas av skolledningen för att identifiera förbättringsområden och formulera nya mål. I utvärderingen tittar vi bl a på måluppfyllelse vad gäller kunskapsmålen, arbetsmiljön för personal och elever, trygghet och trivsel. Hur mäter man kunskap? Trivsel och trygghet?

Myndigheter har utarbetat flera betygssystem, och ratat lika många, genom åren. Visst kan vi kvantifiera och mäta vissa från början uppgjorda variabler för lärande och gradera och rangordna kunskaper i poäng. Men inte allting är så enkelt mätbart. Stora delar av kunskaperna låter sig inte mätas med siffror och bokstavskombinationer. Ändå spelar dessa tämligen trubbiga mätmetoder stor roll när det kommer till att jämföra kommuner, skolor och skolområden. Felkällorna är betydande och debatten om rättvis och jämlik bedömning kommer sannolikt att pågå ett bra tag till. 

I årets jämförelse mellan skolorna i Lunds kommun, vad gäller måluppfyllelse, uppvisar Gunnesboskolan i det närmaste toppresultat. Det är en angenäm situation att vara rektor för en skola som kan visa det; 98% av alla elever i årskurs 9 har godkända betyg i kärnämnena och 97% av eleverna har fått betyg i samtliga ämnen. Orsakerna till detta är så klart en kombination av en mängd olika saker; långsiktighet, systematik, en organisation som bygger på kontinuitet, samverkan och helhetssyn, oerhört kompetent personal och ett effektivt resursutnyttjande. Och kanske i någon mån på ledarskapet, men .... Oavsett hur strategisk man är som ledare, vilka visioner och mål för verksamheten man än har och hur mycket ansträngningar man än gör för att nå målet att lotsa alla elever till ett godkänt resultat, så finns det delar i systemet som kullkastar de mest ambitiösa planer. 

Vi har ett visst givet utgångsläge, olika för olika skolområden i Lunds stad; jag pratar elevunderlag, resurstilldelning, möjligheter att tillsätta tjänster (övertalighet i kommunen kan inte sällan omöjliggöra mer strategisk tjänstetillsättning) och en hel del andra variabler. Vissa läsår har man få elever i behov av särskilt stöd, ett annat år flera elever i behov av individuella insatser i form av speciallärare/specialpedagog eller elevassistent. Oavsett behov ska vi som skolområde sörja för att behoven tillgodoses, inom befintlig budget och naturligtvis spelar detta roll för resultatet. Just i år har vi lyckats hjälpa och vägleda de flesta elever över godkändnivå. Till stora delar vår förtjänst, men också med benäget bistånd av externa hjälpinsatser såsom Lund skolors resurscentrum (LSR) med särskoleenheten, Barn- och ungdomspsykiatrisk enhet och Socialförvaltningen.  

På gott och ont står man som skolledare hela tiden i skottgluggen, man får ris och ros, ibland förtjänt men många gånger helt oförtjänt, i både det positiva och det negativa. Inte alltid får man cred för just det man kanske gör bäst, å andra sidan får man ibland sola sig i glansen av något man inte är i direkt upphov till. På ett sätt just tillfälligheter .... något man får leva med.

Just nu väljer jag att bara känna tillfredsställelse över att vi har så goda resultat som i en jämförelse med andra skolor står sig särdeles bra ... förtjänt eller oförtjänt. Ett stort tack till alla duktiga medarbetare som bidragit till detta!

Läs hela artikeln i Sydsvenskan!

Med hopp om en trevlig, ljus och solig sommar för alla medarbetare, snart ska jag ansluta till en välbehövlig vila och sommarlov. Jag drar söderut. Tack och hej och på återseende i augusti. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0