CSCL - Wave



Läste en intressant artikel här om dagen, på flyget till London. En artikel som sedan i flera dagar höll mig tankemässigt sysselsatt, mitt i storstadsvimlet - på promenaden hem längs Oxford Street, i tunnelbanans larmande stök, bland stånden av honey roasted caramel peanuts, i bussavgasernas dimmor, med ambulanssirenerna tjutande i öronen eller i det behagliga sorlet på halvvägs-hem-och reflektera-haket - en artikel intressant att flera anledningar. Det handlade om ett nytt Google-påfund; Google Wave, ännu inte ute i en fullversion ("you must be invited to Google Wave in order to sign in. If you haven't been invited by a friend, you won't be able to use the service at this time"), vad jag vet, men för särskilt inbjudna att prova. En som provat är en tjej på Göteborgs universitet som i en rapport om verktyget delger oss sina synpunkter.

Mycket kort kan man beskriva Wave som ett CSCL-verktyg - computer supported collaborative learning - eller tjänst, som tar tillvara möjligheterna för människor att kommunicera med varandra - en kombination av e-post, wikis och sociala nätverk, typ Facebook. Ett sätt att kommunicera i realtid med dem man valt att kommunicera med;

"... ett verktyg där användarna skapar “vågor” och sen bjuder in användare att delta i dem. Alla kan sen lägga till text, foton och annan information. Drag hämtas bland annat från e-post, chat, wikis och sociala nätverk. Redigeringen sker i realtid, som användare kan man sitta och titta på när andra användare förändrar innehållet i vågen. (---) Wave är inte bara en ny tjänst. Det är också tänkt, som så mycket annat Google gör, att fungera som en plattform som andra utvecklare kan jobba vidare med och ha som bas i egna tjänster. Det är också den underliggande tekniken, som bland annat specificerar hur information lagras och hur vågorna fungerar. Allt kommer finnas tillgängligt med öppen källkod." Anders Thoresson Ny Teknik

När jag läser sådant tänker jag ofta, hur kan det användas i skolan? Det har också Johanna gjort i sin examinationsuppgift vid Göteborgs universitet. Förutom själva redogörelsen för Wave, vad den innehåller, fördelar och nackdelar, möjligheter och hinder, finns här också en del där hon framför sin teoretiska utgångspunkt - social konstruktivism. I konstruktivismen ligger påståendet att att allt lärande sker i samspel med andra människor. Vygotskijs och Deweys tankar om att den som lär måste vara aktiva deltagare i kunskapsbyggandet bildar själva stommen i allt lärande. Det är samtalet, inte undervisning, som är den viktigaste arenan för lärande. Den lärande kan således genom att se andras lärande, också få syn på sitt eget lärande. Väl där, i det metakognitiva tänkandet och medvetenheten om det egna lärandet, sker sann kunskapsutveckling.

Jag anar möjligheter för eleverna i skolan, att samarbeta och skapa kunskap tillsammans, lätt och spännande, med verktyg som tilltalar de yngre generationerna. Jag tror vi har något att utforska här. Kan inte någon bjuda in mig till Google Wave. Jag vill prova!


Kommentarer
Postat av: Viveka på Humlebacken

Har skickat en invite!

2010-01-20 @ 10:04:25
URL: http://humlebacken.blogg.se/
Postat av: Ulf Tornberg

Man tackar, redan fått flera inbjudningar. Tack till alla.

2010-01-20 @ 12:03:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0