En snabbare häst

Läste i dagens Sydsvenskan om Apple och och Steve Jobs och hans sätt att resonera kring marknadsundersökningar. Det är som bekant allmänt känt att Apple, som starkt präglas av vad Steve säger och tycker, inte bryr sig så mycket om vad presumtiva köpare vill ha, eftersom köparen sannolikt inte ens vet vad han/hon vill ha. Man resonerar på ungefär samma sätt som Henry Ford gjorde på sin tid:
- Om jag hade lyssnat på vad mina kunder hade velat ha, hade de sagt en snabbare häst.

Fick häromdagen en kommentar (får man min själ inte var dag, tack för det) till ett tidigare inlägg (RP 10:3 - det är vi) av Mats Gerdau, riksdagsman för Moderaterna, med anledning av vad jag skrev om nya portalparagrafen i nya skollagen. Så här skrev Mats bl a i kommentaren:

"När det gäller forskning och vetenskaplig grund så kan man ju ironisera lite över nationella prov och betyg tidigare. Det finns dock ett enormt starkt stöd för dessa, och ingen forskning som jag känner till som tydligt säger att de är skadliga."

I kommentaren antyder Mats att jag ironiserar (och det gör jag ju till en del ;-), men inte över nationella prov.  Upplägget med nationella prov tycker jag på många sätt är ett bra koncept eftersom de mäter de förmågor eleverna ska utveckla i respektive ämnen, och inte fokuserar detaljkunskaper. Det är frekvensen av mer traditionella memoreringsprov jag ifrågasätter, tillsammans med övriga signaler i den nya skollagen, som jag, och många med mig, tolkar som mer kontroll, stramare och med mer vuxenperspektiv.

Nåväl, om man drar paralleller mellan skolans värld och företagsvärlden (vilket jag vanligtvis ogärna gör) skulle man kunna ifrågasätta vad ett "starkt stöd" betyder. Det är inte vem som helst som gått i skolan och vet-hur-det-ska-vara, det är inte bara elevers föräldrar, inte för-stå-sig-påare i TV-sofforna, ej heller journalister som inte varit inom skolans väggar på decennier eller bordsgrannen på festen som vill ha mer ordning i skolan, som ska styra hur vi pedagoger ska bedriva arbetet i skolan. Det ska styrdokumenten, modern forskning och vi som verkligen arbetar och befinner oss i skolan, göra. 

Kanske kunde vi, likt Henry Ford, säga:
- Om vi hade lyssnat på vad äldre generationers brukare velat ha, hade de sagt en snabbare penna, ett effektivare sudd, kristendomsbok, läsebok, kateder och ris! 



Glad påsk på er alla!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0