En IKT-strategi värd namnet
I dagarna har arbetsmaterialet för ny IKT-strategi för Lunds skolor presenterats. Mycket trevlig läsning! Kanske är det detta vi i framtiden ska betrakta som den tydliga vändpunkten och det stora steget in i framtidens lärande. Här finns visionerna och de övergripande målen som harmonierar med ambitionerna om en skola i framkant, en skola i världsklass och en plan som vågar, och är beredd, att möta våra elever på nya spännande lärandearenor.
Det finns flera inslag som tyder på viktiga insikter om varför det är angeläget att verka för en modernare lärmiljö, bl a hur ungdomar idag inte bara är konsumenter av kunskap utan också skapare av kunskap (ett faktum som redan Vygotskij på sin tid hade förnuft att förstå) och att pedagogiken har stora möjligheter att utvecklas med användandet av IKT, om det inte stannar vid att verktygen förblir mer avancerade pennor.
Dessutom tycks man ha förstått vikten av kompetensutveckling av personalen (och har en plan för för hur detta måste skapas på varje enskild skola), nödvändigheten av att erbjuda våra elever utforskande lärmiljöer och möjligheter att själva skapa och publicera sina kunskaper samt ett långsiktigt tänkande för hur även de yngsta barnen/eleverna ska inbegripas i det digitala klassrummet.
... och det viktigaste av allt:
"För att uppnå målen måste en skolövergripande investering göras. Inom en tvåårsperiod, med start våren 2010, ska samtliga pedagoger och elever åk 7-9 och alla gymnasieelever utrustas med en egen bärbar dator."
Likt Gert Fylking i Nobelsammanhang kan jag bara utropa; äntligen!
Nu hoppas vi bara att strategin får bärighet hos förvaltningschefer (vilket jag tror att det har) och politiker, att man på alla plan förstår att det är bråttom, ingenting att tveka om och att det är den enda möjliga vägen att gå, om vi i skolan vill vara attraktiva som institution i framtiden. Jag ser en helt annan skola, en plats som är något att längta till, en kreativ verkstad och en lärandearena som kan konkurrera med allt det som för oss vuxna (med all den erfarenhet vi har, och som så klart ska tillvaratas) är mindre angeläget (ur ett lärandeperspektiv) och ytligt: Vi kan då sannolikt återta lite av initiativet och vuxenansvaret i skolan utan att framstå som reliker från en annan tid och därmed nå eleverna och fostra dem i allt detta viktiga som finns att överföra från generation till generation; vikten av socialt samspel, samarbete, ansvar, delaktighet, demokratiska spelregler etc.
Jag känner i kväll förtröstan och hopp, som om tankar och idéer vi tidigt haft (utan medel att förverkliga) kanske nu kan ges något bättre förutsättningar att förverkligas. En eloge till dem som arbetat fram förslaget till ny IKT-startegi!
Kommentarer
Postat av: Johanna Karlén
Vad jätteroligt att höra att du tyckte det var trevlig läsning! Nu väntar vi med spänning på kommentarer och feed-back under remisstiden och sen med ännu mera spänning på godkännande och bärighet..
/Johanna
Trackback