Ilsken på jobbet

I dagens DN läser jag om vilka saker och företeelser som gör oss mest irriterade på våra arbetsplatser. Rankingen är följande:

  • Långa meningslösa möten - Känner inte att vi har några meningslösa möten, möjligen en del som utmanar tålamodet genom att alla måste komma till tals, även då man bara upprepar samma sak som föregånde talare.
  • Dåligt uppförande - Extremt sällsynt bland medarbetare på skolan. Jag tycker att vi ofta har en mogen, förstående och återhållsam ton gentemot varandra, vilket sannolikt gagnar den konstruktiva och salutogena inställning vi försöker hålla i vardagssamtalet.
  • Fel temperatur - Fråga mig nu i slutet av maj - inga problem! Kom igen i januari, en kall måndagmorgon, efter en långhelg .. tredubbla tröjor och "det var väl f-n att de aldrig kan få ordning på värmesystemet!"
  • Brist på stöd - Tror de flesta känner stöd i kollegiet, hoppas att jag som skolledare kan vara till något stöd när det behövs. Brist på stöd för elevernas lärande är det ständigt, kan det någonsin bli tillräckligt?
  • Arbetsplatspolitik -  I tider av nedskärningar och hårda effektivitetskrav är det särskilt svårt att balansera verksamhetens bästa med arbetsmiljömässiga krav. Men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
  • Dödtid vid skrivaren - Inget stort problem - dessutom roliga tidningsnotiser på väggen runt kopieringsmaskinen att läsa under tiden. Vem bryr sig om väntetid ...?
  • Folk som kommer oförberedda till möten - Oförlåtligt! Skärpning!
  • Bristande teknik - Think different! Get a Mac! No problem!
  • Att folk inte är miljövänliga - Irriterar sällan mig, men slöseri och ovarsamhet med skolans materiel kan göra mig riktigt arg.
  • Nitiska chefer - Who? Me?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0