Sjukt mycket lättare

   Vid middagsbordet, tonårig snart färdig gymnasist säger:
- Vi hade psykologiprov i fredags.
- Ok, hur gick det.
- Bra tror jag, men det som var annorlunda var att vi tenterade provet på internet, det var så sjukt skönt att skriva in svaren direkt på nätet (blogg)! Jag slapp att skriva för hand, hur lätt som helst. Jag orkar aldrig utveckla mina svar om jag ska skriva in allt för hand, även om jag faktiskt kan det.
- Men så kan det ju inte vara ...
- Jo, men jag är helt säker på att jag presterar bättre och skriver mer utvecklade svar på analysfrågorna när jag får skriva direkt på datorn. Det är liksom ingen ansträngning alls, bara att följa sina tankar och skriva i samma takt.
- Ja, kanske har du rätt.


Ytterligare tydliga tecken och ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag; en ny generation växer upp, med nya vanor, nytt förhållningssätt och nya strategier för tänkande och lärande. Låt oss anpassa oss, till de nya verktygen, till ett annat tänk och till en undervisning som siktar framåt.


Kommentarer
Postat av: Marie

Jag håller med den blivande gymnasisten. Jag själv skriver mer och bättre om jag sitter med fingrarna på tangentbordet än om jag krampaktigt ska hålla i en penna. Jag kan skriva ner tankarna precis när de dyker upp, med pennan i handen har tankarna redan passerat ...

2009-03-30 @ 22:05:36
URL: http://www.opedagogen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0