Det brinner

Trettondag och ingen morgontidning (sic!), kollar nyheterna på nätet, fortfarande inte riktigt vaken och... får hjärtat i halsgropen!  ... "Storbrand i skola i Lund" . De bråkdelar av en sekund det tog mig att förflytta blicken från rubriken till ingressen lite längre ner på sidan kändes oändligt långa. Jag hann blixtsnabbt tänka (och då tillhör jag ändå inte de riktigt snabba i tanken;-D) många förfärliga tankar om långa och omständliga procedurer kring mordbrandsutredningar, tillfälliga undervisningslokaler, nödorganisation, tröstanföranden och en hel del annat som kommer i spåren av ett trauma likt det här.

Jag hann få bilder i huvudet av en nerbrunnen Gunnesboskola, av ledsna och skärrade elever, uppgivna och arga pedagoger och hur jag själv abrupt skulle få kasta mig ut i en förfärlig verklighet, ja, ett helt annat jobb.

All min empati till de medarbetare, i skolledning och i undervisning, som nu står inför en termin i prövningarnas tecken. Förstår att trösten är klen att man samtidigt i nyhetsmedier idag rapporterar om att antalet skolbränder, nationellt, håller på att minska.

Är ofta inte den förste att tänka i termer av förbud, men när sådant här händer, och det antyds att branden kan ha att göra med pojkars lek med fyrverkeripjäser, då får åtminstone jag en stark önskan om att totalförbjuda eller i alla fall starkt reglera användandet av smällare och raketer kring nyår. Om det ska innebära förstörda värden av den här kalibern - förbjud skiten!

Jag - och en hel del pensionärer, hundar och hundägare med mig - skulle välkomna ett sådant förbud. Är vi inte där snart? Med bilbälteslagstiftning, rökförbud på offentliga platser, hjälmtvång för unga cyklister och många andra restriktioner för medborgare i det här landet skulle ett förslag om "raket- och smällareförbud" sannolikt inte stöta på alltför mycket patrull.

Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej, usch så hemskt. Jag har också tänkt den där tanken, rädslan för vad som kunde hända. Men nu är jag här för att Gratulera dig på din födelsedag. Grattis. A-M

2009-01-07 @ 19:08:54
Postat av: Ulf Tornberg

Tackar för uppmärksamheten, det är min själ inte alla som kommer ihåg en sådan bemärkelsedag, knappt ens jag själv. I morgon kan jag kalla mig 55+, och hur kul är det;-D Just haft ett stillsamt firande på kinakrog i kvarteret, dajmtårta och vispgrädde på hemmaplan till toner av födelsedagspresenten Please, please me ... Nostalghia för oss mogna och lärande för den yngre generationen. Coolt.



Ha det bra, Anne-Marie, är med dig på bloggen.

2009-01-07 @ 22:08:01
URL: http://ulftornberg.blogg.se/
Postat av: Jonas Hällebrand

JA förbud i trygghets narkomanernas land!

2009-01-08 @ 17:01:33
URL: http://ikt-pedagog.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0