Professionsportfolio




Vårens medarbetarsamtal står för dörren och jag har sedan en tid sysselsatt mig med att förbereda dessa. Ett riktigt utvecklande samtal behöver förberedas, inte bara av mig, också av medarbetaren. Medarbetaren bör se över vad han/hon åstadkommit under läsåret, i relation till de IUP-mål som sattes upp vid förra samtalet och stämma av dessa mot de tecken eller "bevis" i portfolion, att målen är på väg att uppnås eller har uppnåtts. För professionsportfolion är ett lika starkt verktyg för oss vuxna som det är för våra elever ... om den används, ges utrymme och hanteras på ett seriöst sätt.

En professionsportfolio är på många sätt att jämföra med en elevportfolio, har samma syften och samma styrkor. Det som är viktigt för våra elever i lärandet är viktigt för oss vuxna i lärandet, i utvecklandet av vår profession. Med hjälp av elevportfolion, utvecklingssamtalet och IUP:n skapar vi förutsättningar för våra elever att bli medvetna om sin egen kunskapsutveckling, som därmed förhoppningsvis finner motivation och inspiration att göra än bättre. På samma sätt kan vi vuxna, genom dokumentation och reflektion i professionsportfolion, i dialogen i medarbetarsamtalet och i målsättandet i IUP:n, själva se vårt lärande eller yrkesutveckling och finna samma inspiration som eleverna i sitt skolarbete.

Bland eleverna finns det en hel del exempel på personer som använder sin portfolio bara för att någon har bestämt det, som inte ser eller förnimmer meningen med dokumentationen och reflektionen ... än. Det finns förvisso ett stort och ökande antal elever som verkligen har förstått och känt styrkan i verktyget. På samma sätt anar jag att det är bland medarbetarna på skolan, i alla fall om jag ser tillbaka på de medarbetarsamtal jag haft de senaste åren. Man ser på professionsportfolion på olika sätt, några har aktivt byggt sin portfolio från första dagen, kontinuerligt fyllt på den (inte bara just inför samtalet) med material, skrivit ner sina reflektioner, dragit slutsatser, förfinat och utvecklat sina metoder; kort sagt gjort portfolion till sitt förtrogna redskap för professionsutveckling. Andra har varit något långsammare och kanske lite tveksamma till hur de skulle använda sin portfolio, men börjar få styr på den. Slutligen finns det en del medarbetare som, fortfarande tredje året/gången med professionsportfolion i medarbetarsamtalet, fortfarande inte har något i sin portfolio, eller inte ens har den med till samtalet.

Vi har haft en lång och tillåtande startsträcka med portfolio för våra elever, både i undervisningen i allmänhet och i utvecklingssamtalet, såväl som för pedagoger i sin yrkesutövning och inför medarbetarsamtalet, var och en har i egen takt fått "arbeta sig in" i tänket kring metoden. Det är spännande och väldigt intressant att se hur en del pedagoger så självklart och naturligt tagit åt sig verktyget och använder sin professionsportfolio för de syften vi gemensamt en gång skapat för elevernas lärande och senare också bestämde att använda för våra vuxna yrkesreflektioner, som ser meningen och känner styrkan i verktyget, som känner självförtroendet växa, som kan förtydliga och förstärka sin yrkesmässiga självbild och som över tid börjar skönja mönstren i sin professionsutveckling och därmed bygga nya mer hållbara strategier för sin undervisning.

Sannolikt finns det också en koppling, från hur man använder sin professionsportfolio till hur man arbetar med elevportfoliorna i skolvardagen, med vilket allvar och ambition man arbetar för att implementera vår dokumentations- och reflektionsmodell bland eleverna. Jag anar sambandet .... och jag har som skolledare länge tänkt tanken att det snart är dags att koppla lön till graden av aktivt användande av professionsportfolion: som jag ser det innebär ett aktivt användande också en vilja att förstå sig själv som yrkesmänniska och en ambition att finna större förtrogenhet med portfolioverktyget och i sin tur en säkrare lotsning av elever i lära@lära-processen. Det, om något, är tydliga tecken på förståelse och tillämpning av metod och arbetssätt. Så klart bör det ingå som ett lönekriterium och generera högre lön!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0