Stå upp
Läser i dagens DN om vikten av att "stå upp ännu mer under krisen". Enligt artikeln är det viktigaste för en chef under kristider att hålla fokus på slutmålet (i den mån det nu finns ett slutmål), att hålla sig till planen och låta de små besluten bli delar av det långsiktiga målet.
På något sätt talar den uppmaningen direkt till mig eftersom jag länge sett det på just det sättet. Det är lätt att vara salutogen i tider av medvind, framgång och ny input, betydligt svårare i motvind, bakslag eller stiltje och perioder och känslan av att bara ge, självklart. Men det är ju just i dessa ögonblick det är viktigt att ha kursen utstakad, blicken i fjärran eller i alla fall bortom vardagens mer triviala problem och målen klart för sig. Det är väl just under kristider som det borde vara som lämpligast att visa storhet...
Så vad är då målet? I tider av kris, nedskärningar och besparingar är det kanske inte helt konstigt om de långsiktiga målen skyms av allt det där som måste till för överlevnaden; färre tjänster, mindre medel att skapa verksamhet för och ett generellt sett betydligt snålare manöverutrymme. Det är också lätt att tänka och kanske också uttrycka missmod, tänka att det var bättre förr (vilket det faktiskt på flera sätt var) och att uppfordrande och krävande efterlysa ledningens tydliga visioner och långsiktiga mål. Som om de inte fanns ....
Men visst finns de, och mer än en gång uttalats i olika sammanhang, också här på bloggen; se flera av inläggen under Ledartankar. I fas med vad ekonomin tillåter (och det har varit begränsande den senaste tiden) befinner vi oss ett slags pausläge, där målmedvetenheten mot en mer konstruktivistisk skola inte varit lika uttalad och tydlig.
Med lära@lära och portfoliometodiken har vi startat en intressant process för att anpassa lärandet till en mer konstruktivistisk skola; med mer ansvarsfulla elever, med elever som är medvetna om sin kunskapsutveckling och med elever som är rustade för ett framtida hållbart och livslångt lärande. I denna process känns det nödvändigt att också tillmötesgå elevernas behov och önskemål om moderna lärandeverktyg. Jag pratar så klart digitala läromedel ....
Den planen finns fortfarande kvar i min föreställningsvärld och det känns som en naturlig följd av det vi redan påbörjat. Ingenting är omöjligt, en del saker tar bara lite längre tid...
Kommentarer
Trackback