Lite längre fram




Lördagsmorgon, flingor, mackor, te och Sydsvenskans fredagskryss! Vågrätt, 6 bokstäver och "lite längre fram":
lucka - e - lucka - a - r - e!

Ja, kanske är det just det som är definitionen på vad en ledare är, någon som är "lite längre fram", någon som är ett steg före. Men gudarna ska veta att det ibland är tufft nog att bara hänga med, att vara uppdaterad och att orka följa upp allt det som behöver avslutas. Man ska vara före, mitt uppe i det och man ska vara den som samlar upp trådarna efteråt. Men i fredags kändes det ändå som om vi var "lite längre fram" .... redan i nästa läsår.

Under veckans seminarium och ledarträff på Hven fick vi tillfälle att planera och samordna en del av nästa års kompetensutveckling. Sammantaget i Barn- och skolförvaltning Lunds stad har vi i de egna leden massor av kompetens, det har vi länge anat, men som vi tyvärr är dåliga på att tillvarataga. Vi har i vårt eget skolområde lagt flera års ansträngningar, en hel del pengar och mycket tankemöda på lära@lära och portfoliometodik. Andra skolområden, t ex Norra Fäladens, har tillsammans med Hubertusgården arbetat mer specifikt med allt detta viktiga kring bedömning, med elevarbeten som grund. Vi har saker att lära av varandra, helt säkert. Samlärande och erfarenhetsutbyte är klart underskattat i undervisningen med våra elever, men också klart dåligt utnyttjat mellan kollegor.

I arbetet kring IUP, bedömning och skriftliga omdömen måste vi ha mycket tid att fördjupa oss. Vi vill ge det hela nästa läsår, ett utbyte mellan skolområdena, 6-9-delarna Gunnesbo/Fäladsgården och F-5-delarna Gunnesbo/Hubertus, i olika men angränsande områden; dokumentation, portfolio, iup, bedömning, lokala pedagogiska planeringar, strävansmål och matriser. För visst kan vi bli en än bättre skola och visst ska inte bara vi ledare vara "lite längre fram". Det har länge gällt oss alla, det gäller hela medarbetarkollektivet i skolområdet och så ska det förbli. Vi måste vårda vårt goda anseende och rykte ... också längre fram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0