Inspektion

Den 1 oktober börjar den nya myndigheten Skolinspektionen sitt arbete. Man aviserar hårdare tag, bättre kontroll och kraftfullare uppföljning på skolor som inte följer skollagen. För det är just detta som är syftet med den nya myndigheten, att bidra till en utbildning som i alla delar uppfyller skollagens intentioner.

Meningen är att det är själva lärandet och dess förutsättningar som står i centrum för inspektionerna och därmed också främst undervisningens båda huvudaktörer, rektor och lärare. Det gäller lärares behörighet och utbildning, hur tiden för undervisning används, vilka kunskaper om de nationella styrdokumenten som lärare och rektor har, arbetssätt och arbetsformer, undervisningens innehåll i förhållande till kursplanerna och lärarnas ämneskunskaper. Man kommer också i högre grad ta hänsyn till elevers och föräldrars synpunkter. Elevers kunskaper och resultat kommer att vara i fokus. Man kommer t ex att fokusera olika ämnen efter hand, först ut är matematik.

Vad skulle en sådan inspektion innebära för vår skola? Ja, om man kan lita på att det i första hand kommer att handla om lärande, tror jag att vi är väl rustade. Våra resultat genom åren har visat på en hög och jämn kvalitet, oavsett vem som mäter och vad man mäter. Samtliga medarbetare har adekvat utbildning (något som på andra ställen inte är självklart), har kontinuerligt kompetensutvecklats och känner väl till vad de nationella styrdokumenten säger om inriktningen på arbetet.

Om man känner sig ringrostig i just denna sista del, kan det vara på sin plats med en liten uppdatering. Inspektionen kommer att nå vår skola, förr eller senare, om vi gillar det eller ej. Dags att gilla läget!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0