Nya anvisningar

    Förslag till "Allmänna råd för den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen" är här! Ivrigt har vi väntat på denna lilla skrift som ska ge klarhet i hur vi ska hantera våra IUP:er i fortsättningen, nu med tillägget "... med skriftliga omdömen."

Vid en hastig genomläsning kan man konstatera att det ser rätt likt ut, att den IUP vi utarbetat tillsammans med portfolion kan hålla också i framtiden. Men några förändringar finns det dock; fr o m 1 juli 2008 har de tidigare utgivna allmänna råden reviderats i enlighet med den förändrade förordningen. Nyheterna innebär att

  • den individuella utvecklingsplanen inte enbart ska vara framåtsyftande, utan också innehålla skriftliga omdömen om elevens kunskaper i varje ämne i varje årskurs
  • omdömena kan vara betygsliknande
  • omdömena kan gälla elevens utveckling i övrigt om rektor så beslutar.

Den individuella utvecklingsplanen är således nu både tillbakablickande och framåtsyftande. Kan vi vid utvecklingssamtalen fortsätta att hantera portfolion och IUP:n på samma sätt som tidigare, med nyordningen att elevens reflektioner och pedagogernas omdömen (innehållet i Fronters elevdokumentation) tillförs IUP:n? Jo, det vill jag mena. Följande står nämligen också ....

"Portfolios, självvärderingar och annan dokumentation ger inte bara läraren underlag för bedömning och planering, utan kan också vara viktiga verktyg för att eleven ska kunna utveckla sin förmåga att förstå hur lärprocessen går till och därigenom ta ett ökande ansvar för det egna lärandet."

Detta stycke i anvisningarna gör mig också lugnare vad gäller vikten av att eleverna själva är med i bedömningen av sitt arbete i skolan (se tidigare inlägg; Skriftliga omdömen).

Läs mer på Skolverkets hemsida!
Här finns också möjligheter att komma med synpunkter på förslaget, direkt till Skolverket!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0