Bästa skolkommun

Så var vi åter landets bästa skolkommun, vad det nu innebär. Politikerna jublar, samma politiker som just nu gör det svårt för vissa av Lunds "suveräna" skolor att hålla näsan över vattenytan. Lite knepigt är det att ta till sig, känna riktig glädje och tillfredsställelse över. Vi har länge haft en hög och jämn kvalitet på våra grunskolor i Lund, det visar dylika undersökningar, även om man man också måste inse att det handlar om rätt mycket mer än vissa givna nyckeltal. Lärarförbundet har sedan 2002 mätt landets skolor utifrån vissa variabler och kommit fram till att Lunds kommun har Sveriges bästa skola (sedan starten alltid bland de främsta). Var gömmer sig eventuella fel, misstolkningar och/eller felkällor? Kanske här, från artikeln i Sydsvenskan idag:

"Men uppgifterna som ligger till grund för ranking, är hämtade
från tiden innan den direkta skolpengen infördes i Lund."


Detta dessutom innan effekterna av de besparingar vi tvingats vidta i form av framför allt drastiska personalminskningar, något som kommer att avspeglas i nästa års mätningar, eftersom den här typen av utnämningar mycket grundar sig på dessa nyckeltal, bl a antalet elever per pedagog. Andra variabler kommer det att ta lite längre tid att se verkningar av; andelen friska lärare, betygsresultat i åk 9  och andel elever godkända i alla ämnen i förhållande till SALSA, genomsnittligt meritvärde i åk 9 etc.

Och ändå, måste ni pedagoger få räta på era ryggar, för en kort stund känna er bara duktiga; för det är ni, alla ni fantastiska pedagoger som lägger ner mycket tid och kraft, energi och engagemang på att utveckla varje enskild elev utifrån deras respektive potential. Det är er utmärkelse till stor del, det borde vara ni som jublar, som kammar hem berömmet och får utdelning för era ansträngningar.

Men jag har viss förståelse för om ni inte gör just det ..... men känn i alla fall min uppskattning för ert arbete, den lutar sig inte bara på det enkelt mätbara, den bygger mer på alla dessa mer subtila och svårfångade kompetenser som förmedlas, kommuniceras och tränas och som innebär att vi har ett allt större antal elever som känner sig sedda, trygga och uppskattade, som presterar väldigt goda resultat i sitt kunskapsinhämtande, som visar på social, emotionell och intellektuell kompetens och som tar stort ansvar för sitt lärande; betydligt svårare saker att mäta, men egentligen mycket viktigare att notera.

Lärarförbundets utmärkelse "Bästa skolkommun" berättar en del av sanningen, den mer komplexa och riktigare beskrivningen kommer kanske aldrig att kunna presenteras, för hur mäter man det? Hur mäter man pedagogisk framåtanda, förändringsbenägenhet, insiktsfullhet, förmåga att förmedla kunskaper för livet och mer generaliserande lärdomar för ett framtida samhälle .... exakt, det låter sig inte göras så enkelt, men i sådana sammanhang tror jag att vi är mycket väl rustade. Heja oss! Well done, klapp, klapp på axeln!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0