Salutogent eller patogent

NoneEn regnig Första maj, inte en chans att vara ute, tid att läsa ikapp tidningar, tidskrifter och böcker. I Skolnytt nr 24, om betyg och bedömning, finns det mängder med intressanta artiklar (återkommer med en del i plenum;D). En av dem tog upp detta med att berömma respektive korrigera elever på deras väg genom grundskolan. Forskaren, Marcus Samuelsson, som tittat närmare på detta kunde konstatera att det såg ut ungefär så här:

image151

"Vid skolstart fokuserar lärare mest på det som fungerar, senare dominerar elevers misstag lärares fokus, vilket därmed leder till olika slags korrigeringar."

Låt oss hoppas att så icke är förhållandet på en skola som likt ett mantra framhållit det salutogena förhållningssättet under flera år nu. Åtminstone tror jag att det gör skillnad om alla vi vuxna lyckas hålla detta synsätt aktuellt och klart för oss; sannolikt den enda framkomliga vägen. Bedöm, beröm, bejaka!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0