Semesterläsning

NoneTrots semestertider kan man inte undvika diverse inlägg i pressen, inslag i tv:n och kommentarer i radion; folk har åsikter om skolan! Jan Björklund röjer fett i Visby, Klette ryter till på de lokala insändarsidorna och ger kängor åt vänstern och en Carina Schedvin (pedagog, fil kand och stud mag i pedagogik och för mig okänd) uttalar sig om ordning och reda i skolan (SDS/Ordet, måndagen den 7 juli).

Hon sammanställer en liten lista på faktorer som kännetecknar en framgångsrik skola.

  • Engagemang - Skolan kännetecknas av pedagoger som har en positiv förväntan på eleverna; stora krav, men ett eget handlingsutrymme dessutom. En ömsesidig respekt.
  • Sociala regler - Pedagogerna har ett gemensamt regelverk, det är rättvisa sanktioner och man värnar om en bra arbetsmiljö.
  • Föräldrar - Aktiva och positiva föräldrar, där Hemmets läroplan fungerar.
  • Skolledarskap - Tydligt och pedagogiskt inriktat, med en närvarande ledare med god insikt i medarbetarnas vardag. Skolledare och lärare samverkar runt pedagogiska utvecklingsfrågor och skolledaren förankrar sina ställningstagande hos personalen innan beslut fattas. Skolledaren har också en positiv förväntan på pedagogerna i deras utvecklingspotential och lärarna stöttas i sitt arbete med elever och föräldrar.
Är vi där? Skolledningsgruppen tittade på utvärderingarna (utifrån det nya utvärderingsverktyget) som arbetslagen gjort under junidagarna strax innan vi gick på semester. Här finns i de olika lagen sammanfattningar som samtliga landar på 4 av 6 möjliga. Hyfsat bra, men massor mer att göra, således och så klart mycket differentierade i de olika delarna. Det finns saker vi är riktigt bra på och det finns annat som vi absolut måste utveckla..... Återkommer i ärendet.

Fortsatt vilsamt sommarlov!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0