Sänkta mål?


image83


Nej, inte om jag får bestämma (och jag är ju i alla fall rektor;D), men möjligen får vi räkna med lite längre tid för att uppnå dem. Kanske måste vi ställa in oss på en tillfällig svacka, en haka-svacka! Eller så går vi på offensiven ....

Hur som helst, i morgon tisdag, har den nya ledningsgruppen på Gunnesbo/Nöbbelöv skolområde sitt första möte. Det första i en lång rad som inledningsvis kommer att handla mycket om ekonomi, resurser och kanske sänkta ambitionsnivåer. När det gäller ekonomi och resurser är det ett ovedersägligt faktum att vi måste skära ner kostnaderna i vår verksamhet med motsvarande 10 tjänster (mest i stan) inom de två skolorna på skolområdet. Dessutom har vi, på Gunnesboskolan, ett underskott från 2007 att dras med, som ska betalas tillbaka. Ju tidigare desto bättre.... Har vi varit för ambitiösa? Jag tror det inte, bara väldigt måna om att skapa en verksamhet som är bästa tänkbara för våra elever.

Det är inte helt lätt att förstå varken hur man ska räkna eller hur det ska gå till att spara in allt det som förannonserats, inte heller att få en budget i balans utan att det får allvarliga konsekvenser för kvaliteten i verksamheten. Här gäller det att tänka i helt nya banor.... Outside the box! Det krävs med största sannolikhet ett "tänk" utöver det vanliga, att vi kanske ska ställa oss andra slags frågor och fundera bortom traditionell klassrums- eller specialundervisning. Kanske stämmer det att krislägen bidrar till de riktigt kreativa lösningarna!

Att skära kostnader i verksamheten handlar i första hand om tjänster, resterande sparobjekt i form av materiel, läromedel eller annat gör mindre skillnad. Och det kan inte handla om nedskärningar bara i någon enstaka personalkategori, det måste övervägas och ifrågasättas i allt; bland ledare, lärare, fritidpedagoger, förskollärare och servicepersonal. En svår och inte särskilt trevlig arbetsuppgift.

Det börjar sjunka in, detta att jag snart är i en situation utan både den rektorserfarenhet för de senare årskurserna och den administrativa hjälp som sträckt sig långt utöver det man kan begära. Om jag ska vara riktigt ärlig, känns det lite skakigt. Det så vanliga uttrycket "det är en skolledarfråga" kommer i fortsättningen att gälla i första hand mig. För mig att lösa. Rätt mycket mer att sätta sig in i vad gäller t ex tjänstefördelning och tillsättning, ekonomi och skoljuridik. Man blir lite av sista utposten, den som ska ha svaren och fixa allt.

Jag hoppas emellertid att den nya ledningsgruppen under de följande veckorna ska konstituera sig som ett starkt team, med ambitioner att skapa ett lag där alla tar ansvar för helheten, leder tillsammans snarare än parallellt och var och en på sitt håll. Jag vet vad jag vill ha för ett slags ledarskap och jag hoppas att övriga i ledningsgruppen också vill verka för fördelarna av den omorganisation som genomförts; ekonomisk bärighet, flexibilitet, gemensamt ansvar och gemensamma mål och att vi kan fortsätta att utveckla Gunnesboskolan och Hubertusgården, och omgivande förskolor, till ett väl fungerande lära-att-lära/portfolio-skolområde.

Vi är nog rätt många som under våren måste få tid att vänja oss vid en delvis ny situation. Men som farfar skulle uttrycka det: De e min själ ente gjort i en hannavänning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0