Läs rätt - mät rätt!

image58Så har två nya internationella undersökningar (PISA och Pirls) visat på kunskapskvaliteter i olika länder, vad gäller matematik, problemlösning, naturvetenskap och läsförståelse. Myndigheter och makthavare (läs Jan Björklund) har än en gång, och i vanlig ordning, uttalat sig om Sveriges "ras" i mätningen.

Det finns emellertid mycket ifrågasättande både vad gäller kalibern på "raset" och mätningens relevans. Jag är över huvud taget mycket skeptisk till alla undersökningar av den här typen, som jämför "kunskap" i olika länder som om det skulle vara samma sak överallt i världen. Vi vet att det ser mycket annorlunda ut i Europas och övriga världens skolor, både vad gäller kunskapsinnehåll och arbetssätt och arbetsformer. Dessutom måste man ta hänsyn till vilken vardag våra barn och ungdomar lever i, förutsättningar, medel och motivation. Kan man över huvud taget mäta och jämföra länder på det viset, med så olika bakgrund?

Jag tror det inte. I alla fall inte så enkelt som att mäta vissa lätt mätbara variabler, utan att ta hänsyn till de olika ländernas förutsättningar och tidigare utveckling. Om det är så att undersökningarna mäter vad vi skulle kunna kalla "gammal" kunskap, dvs innehåll och arbetssätt som vilar på empiristisk grund; kunskap=information, världen är till för att avbilda, det gäller att memorera och reproducera, det enkelt mätbara, då är resultaten inte så konstiga. Sedan 15-20 år tillbaka har våra läroplaner pekat på något helt annat, nämligen en kunskapssyn som vilar på helt andra fundament, det konstruktivistiska. I denna kunskapssyn betonar man det subjektiva, ser kunskap som något diskutabelt, något man tar åt sig individuellt, värderar, analyserar, tillämpar och något man skapar egen kunskap ur.

Jag är således rätt säker på att man mäter "fel" saker eller åtminstone sådant vi i den svenska skolan inte längre lägger så stor vikt vid. Borde vi det? För att hamna längre upp på listan? Nja ....

Men visst finns det anledning till viss oro, jag känner den tydligt. Jag är dock inte säker på hur relevant den oron är. Våra elever läser sämre; långsammare, med sämre uthållighet och framför allt sämre förståelse. Det tycker jag är allvarligt. men det är också viktigt att fundera över varför det är så. Är våra barn och ungdomar idag mindre begåvade, våra lärare i skolan sämre eller metoderna för läsinlärning för omoderna?

Nej, inte heller detta. Jag skulle vilja peka på en del orsaker utanför skolan, i den allmänna samhällsomvandlingen. Vilka slags texter har vi i skolan idag och vilka slags texter möter barnen, och barnens föräldrar, utanför skolan idag? Läser barn och ungdomar mindre idag? Jag är inte helt säker på det! Den stora skillnaden består i att våra elever idag läser annorlunda slags texter än vad tidigare generationer gjort. Det är inte i samma utsträckning texter som är långa, mer komplexa och sammanhängande, som inbjuder till fördjupad läsning, reflektion och eftertanke. Med datorer och internetsiter, tv-program i allt snabbare och allt mer rapsodiska delar och med dagstidningar av Metro-typ, blir läsandet av ett annat slag än det vi vanligtvis vill att våra elever ska ta sig an i skolan. Inte nödvändigtvis varken i mindre omfattning eller med sämre förståelse, bara annorlunda än det vi är vana vid. Sannolikt är det också allt mindre av läsande i svenska hem idag, i jämförelse med hur det var för, låt säga 20 år sedan. Dagens småbarnsföräldrar tillhör själva en generation som inte läser särskilt mycket , utöver de texter som finns på tv:n, på datorn, löpsedlar och Metroupplagor. Visst läser vi, men annorlunda den läsning vi mäter i skolan och annorlunda den läsning man mäter i undersökningar typ Pirls.

Sverige är kanske världens mest datortäta och mest uppkopplade land. Svenska ungdomar har lång erfarenhet av att kommunicera via datornätverk, läsa och skriva med ett språk som i många avseenden skiljer sig från traditionellt skriftspråk, på gott och ont. Men skillnad gör det absolut, och kanske ska vi oroas av detta, men nog kan vi hålla igen med katastrof-ras-kaos-kalabalik-vokabulären. Vi har fortfarande en svensk skola som spelar i den högsta divisionen. En mer ingående analys skulle vara önskvärd, inte bara att vi accepterar hur makthavare faller tillbaka i ett "det var bättre förr" och snabbt förser sig med argument för att återföra den pedagogiska debatten i det "heliga kunskapsspåret".

Det är som oftast, behoven som styr. Den fördjupning, förståelse och reflektion generationer tidigare har fått via textmedier som böcker och tidningar, får nuvarande ungdomsgenerationer och kommande generationer sanolikt på andra sätt, via bild- och ljudmedier såsom TV, radio, internet och annat. Det är detta våra styrdokument (sedan 15 år) menar när man pratar om "det vidgade textbegreppet" och det är kanske snarare utifrån detta vi borde utvärdera och mäta våra läsfärdigheter. Det är kanske rent utav en riktigt bra placering vi har i Pirls!

Kommentarer
Postat av: Civilingenjörsstudent (Uppsala)

Ulf Tornberg tycker att denna undersökning inte är så farlig. Man har, för att använda Ulfs egna ord, ju bara försökt mäta en slags "gammal kunskap". Någonting förlegat, som vi tack och lov minskat betydelsen av ju 'modernare' skolan blivit.

Ulf beskriver det som:

"dvs innehåll och arbetssätt som vilar på empiristisk grund"

Då har jag en fråga till Ulf Tornberg: Menar du att vi inom naturvetenskapen bör lära ut saker som INTE vilar på strikt empirisk grund? Vad är då kvar av det vi kallar vetenskap??

Volymen av en kon bestäms entydigt av dess radie och höjd. Det är, hur diktatoriskt det än verkar, inte öppet för någon diskussion eller subjektivitet. Visst kan olika alternativa lösningsmetoder för komplicerade matematiska problem ställas upp, men svaret blir alltid det samma! Verkligheten, som vi ser den omkring oss, är inte tvetydig, vilket är ett ganska fundamentalt antagande som är nödvändigt för att vi ska komma någon vart. (not. Ja på kvantnivå finns osäkerheter, men inte av det slaget Ulf pratar om)

Naturvetenskap är inte samhällsvetenskap. Dessa domäner fungerar väldigt olika, det måste du vara medveten om. Och med tanke på att det i mångt och mycket är ingenjörer och naturvetare som skapat/skapar den välfärden vi idag kan åtnjuta i Sverige, så är jag mycket oroad över utvecklingen i landet.

Själv studerar jag vid Ångströmslaboratoriet i Uppsala. Bland årets förstaårs-studenter fanns det vissa ingenjörsprogram där så många som 60% blev underkända på introduktionsmatte-kursen. Det är en gigantisk siffra!
Självklart får detta konsekvenser för Sveriges innovationsklimat, ekonomiska utveckling och i längden din & min välfärd!

"I denna kunskapssyn betonar man det subjektiva, ser kunskap som något diskutabelt, något man tar åt sig individuellt, värderar, analyserar, tillämpar och något man skapar egen kunskap ur."

Med den kunskapssynen inom naturvetenskapen så skulle vi än idag varit på Platon och Aristoteles nivå. Och du hade inte haft en dator att blogga på!

1 + 1 = 2

Vare sig du vill eller inte.

/Student - Civ.Ing Teknisk Fysik

2007-12-04 @ 16:48:24
Postat av: Ulf Tornberg

Hej och tack för din kommentar, vem du nu är....

Med all respekt för din naturvetenskapliga syn på lärandet och livet; jag vill ändå hävda att det finns anledning att ifrågasätta generationers lärande enligt strikt naturvetenskaplig empirism. Absolut har detta varit ett framgångsrikt sätt att lära, tänka och
lösa problem historiskt, i vissa delar. Men tyvärr har det också spillt över på många andra områden där det inte varit lika utvecklande, snarare begränsande.

Att det är naturvetare och ingenjörer som till stora delar försett oss med vårt välstånd kan jag hålla med om, men i rättvisans namn bör man väl kanske också påminna sig de förödande felsteg som detta sätt att se på tillvaron skapat. Det är inte alltid så bra att se saker i ett antingen-eller-perspektiv, svart eller vitt. Ibland ligger den s k sanningen mitt emellan.

Jag har dock inga problem med att 1+1=2, det känns riktigt tryggt!

PS Hade ditt strikta naturvetenskapliga sätt att se på teknisk utveckling fått dominera hade jag varit tvungen att skriva den här bloggen på en PC. Nu kan jag, tack och lov, göra det på en Mac!

2007-12-04 @ 21:43:57
Postat av: Faster Sven

En lång applåd går härmed till civilingenjörsstudenten från Uppsala för återupprättande av ordningen.

2007-12-04 @ 23:31:48
URL: http://fastersven.blogspot.com
Postat av: Ulf Tornberg

Följande kopierade jag från Fredrikbloggen:

"Kollegan har just haft mattelektion med två killar i nian. De ska lösa samma uppgift. Den handlar om att beräkna foderåtgång till kor: Om en ko äter 12 kg om dagen och en ensilage-boll väger 500 kg - hur länge räcker då fodret om man har en ko?
Elev nr 1 räknar enkelt ut svaret: 41 dagar.

Elev nr 2 säger:
- Nej, det går inte.
- Vad? säger både elev 1 och läraren. Vadå går inte?
- Äh - det fattar ni väl, säger elev nr 2. Det ruttnar ju. Öppnar du en boll måste den förbrukas inom en vecka..."

Inga kommentarer i övrigt.

Till Fredrikbloggen:

2007-12-05 @ 19:54:35
URL: http://www.jeppesenblog.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0