Föräldraeffekt
Profil för Gunnesboskolan. Klicka bilden!
I John Hatties forskningsresultat, publicerade i Visible learning (Synligt lärande) uttrycks detta med hemmets påverkan på följande vis:
"Ungefär lika stor påverkan har socioekonomisk status (0.57) vilket ska ses som ett sammanfattande mått på individers och familjers relativa position i en social hierarki. Detta refererar i första hand till föräldrars inkomst, utbildning och sysselsättning. Inom faktorn föräldraengagemang (0.51) förekommer stora variationer beroende på typen av inblandning från föräldrar. Föräldrars förväntningar och strävan efter framgång sägs ge positiva effekter på barns lärande, snarare än kontroll av om läxor gjorts, begränsningar av TV-tittande och kamratkontakter."
0,57 i effektstorlek kan anses relativt hög, men det finns också faktorer som spelar än större roll; t ex metagognitiva strategier 0,69, lärares tydlighet i undervisningen och s k microteaching (en form av lärares egna analys av sin undervisning) 0,88, formativ bedömning 0,90 och inte minst elevers självskattning 1,44. Samtliga variabler inom området "stora effekter" i Hatties undersökning.
Så det finns alltså grader också i himlen ;-)