På plats

  Just haft en mycket kort dragning för föräldrar i årskurs 7, om framtida alternativ för föräldrainflytande, i stället för den gamla skolkonferensen; ett slags Kvalitets- och utvecklingsråd (K&U) bestående av en liten grupp pedagoger och skolledning, som möter föräldrar och elever, för information och synpunkter, lite då och då, förslagsvis 1-2 gånger i terminen. Starkt fokus på kvalitet och utveckling!
 
Jag informerade om planerna på hur vi skol- och kompetensutvecklingsmässigt går vidare, från Lära@lära/Portfolio och den digitala resa (med en-till-en) vi är mitt uppe i; med s k microteaching, learning studies och/eller learning lessons, allt inom ramen för kommunens gemensamma plan kring BFL - Bedömning för lärande. Jag har länge tänkt tanken, att detta kanske skulle kunna vara en lämplig fortsättning på de ovan nämnda utvecklingsområdena, men inte riktigt fått ihop hur det skulle kunna ske eller vad som skulle vara mest adekvat och mest effektivt.
 
Tror jag fick ihop det i kväll. Lite coolt, när man mitt i det sagda, mitt i föredragningen, ser nya möjligheter och plötsligt hittar Därföret! till Varföret? Har varit med om det förr, men lika häftigt varje gång. Pusselbitarna faller på plats, liksom. Jepp, plötsligt fick den sista uppgiften på rektorsprogrammet lite substans i skolverkligheten. Vips, var det lättare, roligare och mer meningsfyllt att jobba vidare med idén. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0