Bra ska bli bättre

Avtalskonferens i Stadshallen idag, med representanter från SKL (Sveriges Kommuner och Landsting), LR (Lärarnas riksförbund) och Lärarförbundet och med skolledare, fackliga företrädare, högre tjänstemän och politiker i publiken.

"Bra ska bli bättre" och "Verksamhetsutveckling och Måluppfyllelse" har legat till grund för att hitta utgångspunkter som grundar sig på parternas gemensamma intentioner och de möjligheter båda parter ser. Här betonar man det svensk skola faktiskt är bra på och vad som kännetecknar framgångsrika skolor; lärares kompetens, ledarskap och förväntningar på eleverna. Men bra kan bli bättre .... Hur ska vi göra för att höja måluppfyllelsen för svenska elever? Hur kan vi utveckla skolverksamheten på bästa sätt? Kan vi åstadkomma detta med förändrade arbetstidsavtal? Vad skulle vinsterna vara? Vad mer kan vi uppnå? Underlag för avtalsförhandlingar och enighet så långt det är möjligt.

Ja, kanske finns det öppningar, att ytterligare höja måluppfyllelsen genom att justera lärares arbetstider... tankarna går igång, samtalen startar, idéer prövas och situationer målas upp. Kreativiteten och nytänkandet tar fart. Jepp, låt oss tänka utanför boxen ... yeah!

Men lugn ... lite mer fakta: Centralt har de olika företrädarna kommit överens om att erbjuda lärare, alla kategorier, en möjlighet att lokalt förhandla fram arbetstidsavtal som avviker från det vi idag arbetar efter, bilaga M. I korthet ser man tre olika möjligheter att avvika från dagens arbetstidsavtal:

  • Man bibehåller ferieanställning med 1552 h/år (idag 1360 h /år) - Det innebär att man arbetar 40 h/vecka i stället för 35 h/veckan, dvs reglerar 5 av de 10,5 timmar lärare idag har som förtroendearbetstid
  • Går över till 40 h arbetsvecka, s k semesteranställning, helt och hållet
  • Förhandlar sig fram till ett annat slags avvikelse från bilaga M
Dessa eventuella förändringar i arbetstid skulle premieras/ersättas med 1 500:- i löneförhöjning + 500:- extra i nästkommande lönerevision, dvs sammanlagt 2 000:- i löneökning inom två år. Bra betalt eller dåligt betalt?

Med risk för att vara helt fel part i målet; om jag varit lärare/medarbetare i ett arbetslag eller kollegium på en skolenhet där ledarna erbjudit mig punkt ett, skulle jag hugga direkt! Det handlar inte om att jag ska arbeta mera, endast att jag ska förlägga min arbetstid på ett något annorlunda sätt och att min arbetsgivare skulle ha mer kontroll över min arbetstid. Tycker jag är helt ok, till och med önskvärt, i alla fall om det främst handlade om att frigöra tid för pedagoger att samplanera, utvärdera eller kompetensutveckla sig. Bra betalt för att endast omdisponera sin arbetstid!

I frågestunden på slutet av seminariet/konferensen ställde så småningom någon i församlingen den fråga många -där ibland jag - satt och ruvade på; var kommer de pengar ifrån som skulle finansiera dessa lönelyft för de pedagoger som "köpte" avtalet?

Svaret fick lika många konferensdeltagare att ifrågasätta varför vi överhuvudtaget satt i Stadshallen och lyssnade till hur man resonerat på central nivå, när man på lokal politisk nivå i Lunds kommun, deklarerade att de inte var ett spår intresserade av att erbjuda extra medel till skolor som "tänkte nytt".  

Jag tror att det kunde var klart vitaminiserande och, utifrån ett ledarperspektiv, riktigt intressant att förhandla med personalgruppen och kanske hitta kreativa lösningar för att höja våra elevers måluppfyllelse. För det tror jag definitivt att det skulle göra. Men här handlar det om långsiktiga vinster, något de fackliga företrädarna och SKL:s representanter också framhöll ... och det är kanske inte kommunala politikers främsta kännetecken ;-).

Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0