Nationella prov och betyg

Mycket betyg nu. Skolverkets databas Siris har de senaste veckorna publicerat nya siffror kring bl a sambandet mellan resultat på nationella prov och slutbetyg i årskurs 9. Många skolor, visar det sig, sätter fortfarande betyg som avviker kraftigt från resultaten på de nationella proven, dvs samstämmigheten är låg och i de flesta fall handlar det om att man sätter betydligt högre betyg än vad resultaten på nationella proven visar.

Nossebro skola, mirakelskolan i Essunga kommun, som på tre år gick från sämst till bäst, är en av de skolor som visar på mycket stor avvikelse mellan prov och betyg. För Nossebro såg det ut så här 2010:

  • i svenska ligger betygen 29,1% över elevernas prestationer på de nationella proven
  • i matematik ligger betygen 51,9% över elevernas prestationer på de nationella proven
  • i engelska ligger betygen 15% över elevernas prestationer på de nationella proven

Motsvarande siffror för Gunnesboskolans 2010 är så här:

  • i svenska ligger betygen 15,5% över elevernas prestationer på de nationella proven
  • i matematik ligger betygen 13,9% över elevernas prestationer på de nationella proven
  • i engelska ligger betygen 7,5% över elevernas prestationer på de nationella proven

Naturligtvis måste man acceptera en viss diskrepans, både uppåt och neråt, men visst blir man betänksam när skillnaden är så hög som 50% eller mer. De nationella proven visar långt ifrån allt, en lärare som haft eleverna under tre år, 6 terminer, och mängder med tillfällen till bedömningar som sammantaget blir långt mer trovärdigt än några få nationella prov-tillfällen där eleverna är utlämnade till dagsformen.

Frågan är befogad, Tomas Kroksmark; " – borde vi då inte försöka tänka en annan tanke om betygen i skolan?"

Nåja, det var bara en tanke som tydligen slog fler än mig .....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0