Sönderfallet

Var rätt upprörd ett tag i söndags, efter att jag läst DN söndag och Maciej Zarembas svavelosande och inledande artikel i nya artikelserien om svensk skola. Givetvis börjar de med det sämsta de kan hitta och följer villigt utbildningsministerns svartmålning av hela den svenska skolan, som vore den en och samma. 


Laddar ordentligt för genmäle här på bloggen, men hinner läsa Skola och Samhälle (S.O.S) innan jag kommer igång - och inser genast att jag inte behöver skriva, mitt inlägg finns redan där. Skulle inte kunna uttrycka det bättre själv, möjligen ännu något lite syrligare ;-)

"I Zarembas artikel är kunskapssynen närmast uttalat förmedlingspedagogisk. Elever ska vara tysta, ta av mössorna, sitta ned och lyssna på en lärare som “kan sitt ämne” och som kan berätta hur det är, vad som gäller och vad som är viktigt, till exempel skrivstil. Denna syn utgår från att kunskapen finns någonstans (i lärarens huvud) och kan överföras till elevernas huvuden om de yttre omständigheterna (ordning och reda) föreligger."

"Lärares uppgift är att kunna sitt ämne i bemärkelsen förstå vilka svårigheter det innebär för någon med en helt annan förförståelse, att urskilja och uppfatta ämnesinnehållet. För att veta detta måste man veta mer än fakta inom ämnet (för dessa fakta kan man vid behov kolla upp), man måste veta från vilken utgångspunkt eleverna närmar sig ämnet och vilka olika aspekter av ämnet som för dem är höljda i dunkel, eller som de totalt har missuppfattat (sett ur lärandemålens perspektiv)."


Läs hela artikeln: Björn Kinderberg, Sönderfallet på Skola och Samhälles hemsida! Lite av ett måste! (Inte för att jag tycker att man måste, men läs också DN:s artikel; Så vandaliserade kommunen en skola

Undrar vad som hänt om man lika systematiskt uppmärksammat svensk skolas goda sidor och exempel? 

Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0