Kärnprocesser
Läsårets första internat, utbildningsträff 3 (av sammanlagt 12) på rektorsprogrammet i ett höstlikt, blåsigt och blött Båstad. Tema för träffen är Rektor och skolans kärnprocesser - lärande, kvalitet och trygghet, med centrala delar i juridiken om barns/elevers utveckling mot målen, rätt till trygghet och studiero, rätt till stöd vid behov samt grundläggande värderingar i skolförfattningarna och dess inverkan på verksamheten.
Med ett nytt, nu av riksdagen, antaget kompendium av den nya skollagen får vi en genomgång i dokumentets struktur, hur det är disponerat och hur det anknyter till andra lagar, såsom sekretesslagen och förvaltningslagen. En historisk tillbakablick på vad skola har varit tidigare och vad skola är idag, läroplanerna sedan grundskolan kom till 1962 (i det närmaste jämnårig med min egen skolstart); Lgr 69, Lgr 80 och senast Lpo 94 och ett nytt sätt att se vad det är som hänt de här senaste 40 åren:
Lgr 69 - "Skolan ska ge sådana kunskaper och färdigheter etc, som är av betydelse för elevernas personliga utveckling och för deras möjligheter att påverka och leva i dagens och morgondagens samhälle ..."
Lgr 80 - "Det är en huvuduppgift för skolan att eleverna får goda kunskaper och färdigheter."
Lpo 94 - "Skolan ska ansvara för att eleverna inhämtar och utvecklar sådana kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Dessa ger också en grund för fortsatt utbildning."
Ge, får och inhämtar och utvecklar - en tydlig och klar inriktning mot ett mer konstruktivistiskt synsätt och aktivt lärande. Eller hur?
I gränslandet mellan Lgr 69/Lgr 80 (och alla tidigare) och Lpo 94 går alltså linjen mellan å ena sidan en mer empiristisk skola och en konstruktivistisk skola; från en regelstyrd skola till en mål- och resultatstyrd skola, från en detaljstyrd och faktadominerad skola till en skola inriktad på utvecklandet av förmågor. I arbetet med att sätta sig in i Skola 2011, de nya styrdokumenten, blir det allt klarare för mig, att det vi står inför är att - äntligen - verkligen implementera Lpo 94. Önskar att vi skulle kunna lägga till;
Skola 2011 - Skolan ska vara en arena för utvecklande av elevers förmågor, med stoff som är relevant (nära elevernas verklighet) och med verktyg (läs: digitala) som överensstämmer med barns och ungdomars sätt att lära, med coachande och samlärande pedagoger och ett problematiserande arbetssätt.
I gränslandet mellan Lgr 69/Lgr 80 (och alla tidigare) och Lpo 94 går alltså linjen mellan å ena sidan en mer empiristisk skola och en konstruktivistisk skola; från en regelstyrd skola till en mål- och resultatstyrd skola, från en detaljstyrd och faktadominerad skola till en skola inriktad på utvecklandet av förmågor. I arbetet med att sätta sig in i Skola 2011, de nya styrdokumenten, blir det allt klarare för mig, att det vi står inför är att - äntligen - verkligen implementera Lpo 94. Önskar att vi skulle kunna lägga till;
Skola 2011 - Skolan ska vara en arena för utvecklande av elevers förmågor, med stoff som är relevant (nära elevernas verklighet) och med verktyg (läs: digitala) som överensstämmer med barns och ungdomars sätt att lära, med coachande och samlärande pedagoger och ett problematiserande arbetssätt.
Kommentarer
Trackback