Systematiskt kvalitetsarbete

Mitt i arbetet med att producera ännu en kvalitetsredovisning, nu för läsåret 2009/10, funderar jag över nyttan och vikten av detta dokument. För vem skriver jag; föräldrar och elever, medarbetare, förvaltningsledning eller skolpolitiker? Skulle kanske skriva flera olika versioner, med flera olika mottagare. För föräldrar och elever, redan befintliga så väl som de som funderar på att börja på skolan, skriver jag en version, för förvaltningsledningen  en annan och för politikerna en tredje. Det hade kanske varit det mest uppriktiga.

Den nya skollagen lyfter fram vikten av att ha ett systematiskt kvalitetsarbete dock inte specifikt en kvalitetsredovisning. Det tycker jag är bra.

För vad är ett systematiskt kvalitetsarbete? För mig, långsiktighet. Svar på frågorna; vad vill vi åstadkomma, hur och varför? Och uppföljningen av svaren; hur blev det och varför? Nådde vi dit vi ville, varför och varför inte? Hur gör vi mer? Tydlig dokumentation hur vi tänker, reflekterar och värderar, inte svårare än så, typ så .... 

Hans-Åke Sherp, lite av en guru i dessa sammanhang, ger i en artikel i Grundskoletidningen  klara besked. han sammanfattar också artikeln bra i följande lilla videoklipp. Gröna, gula och röda pilar, eller upp-pilar, ner-pilar eller neutrala-pilar ... så lätt som möjligt, renodlat och precist. Så vill vi driva utveckling och så vill vi kvalitetsredovisa. 

Hans-Åke Scherp pekar på en viktig och väl fungerande organisation, uppdelat på helhetsidé, arbetsorganisation och utvecklingsorganisation. Vi kan inte nöja oss med att konstatera brister i arbetsorganisationen, vi måste då lyfta dessa brister, generalisera problemen och söka lösningar i utvecklingsorganisationen, som eliminerar problemen i arbetsorganisationen, allt för att implementera visionen och helhetsidén. 

För vår del handlar det om att definiera vad vi menar med lära@lära/portfolio, vilka konsekvenser det innebär för vår skolvardag och vilka steg vi behöver ta för att uppnå de övergripande målen. Vår arbetsorganisation ska harmoniera med utvecklingsorganisationen; arbetslagen med ämnesgrupperna och båda ska fokusera helhetsidén. Men ta dig tid att lyssna på Hans-Åke Scherp ....




Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0