Olika IKT-system
I Lunds kommun har det just kommit ut ett litet kompendium från IKT-samordningen som berättar om Lunds skolors olika IKT-system. Det är rätt många olika system, som kräver olika inloggningar och lösenord och som inte är kopplade till varandra. För mig, som är hyfsat datorvan, är det rätt snårigt; var man ska göra olika saker, hur man ska använda systemen och hur man hittar dit. It´s learning, Unikum, Outlook Live, Procapita, Raindance, Skola 24, Hypergene, Inloggad/Lund.se ... listan är lång och det spretar åt olika håll och erbjuder olika funktioner.
Ungefär på samma sätt spretar det med många olika delar av IT och IKT-support för kommunens olika verksamheter; det finns en kommunikationsavdelning eller IT-avdelning, en e-styrgrupp, IKT-samordningen och pIKTr - pedagogiska IKT-rådet. Datortjänsterna är flera; standardklienter, öppna klienter, skol-pc:ar, Mac 1-1 och PC 1-1 och säkert en del jag redan glömt eller inte förstått.
Det är inte konstigt att det är svårt att fatta för den som inte är oerhört insatt och har historien tillbaka några år. Verkar inte vara någon sammanhållen tanke bakom organisationen, mera som om den tillkommit efterhand, som det blev liksom ... Sen tror jag att tiden sprungit ifrån organisationen, det är dags att se över hela IT-strukturen, modernisera, justera och omfördela resurserna. Frågan är om vi ens är i behov av en support likt den vi kanske var för 10-20 år sedan, med tanke på datorutvecklingen och den tusenfalt ökade användarvänligheten (i alla fall i äppledatorerna). Kanske skulle vi då kunna omfördela en del tekniksupport (IT) till pedagogiksupport (IKT).
Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....
Ungefär på samma sätt spretar det med många olika delar av IT och IKT-support för kommunens olika verksamheter; det finns en kommunikationsavdelning eller IT-avdelning, en e-styrgrupp, IKT-samordningen och pIKTr - pedagogiska IKT-rådet. Datortjänsterna är flera; standardklienter, öppna klienter, skol-pc:ar, Mac 1-1 och PC 1-1 och säkert en del jag redan glömt eller inte förstått.
Det är inte konstigt att det är svårt att fatta för den som inte är oerhört insatt och har historien tillbaka några år. Verkar inte vara någon sammanhållen tanke bakom organisationen, mera som om den tillkommit efterhand, som det blev liksom ... Sen tror jag att tiden sprungit ifrån organisationen, det är dags att se över hela IT-strukturen, modernisera, justera och omfördela resurserna. Frågan är om vi ens är i behov av en support likt den vi kanske var för 10-20 år sedan, med tanke på datorutvecklingen och den tusenfalt ökade användarvänligheten (i alla fall i äppledatorerna). Kanske skulle vi då kunna omfördela en del tekniksupport (IT) till pedagogiksupport (IKT).
Nåja, det var bara en tanke som slog mig ....
Kommentarer
Trackback